Beleggers Belangen Live
Advies | Analisten

AI blijft dominante waarderingsfactor

Beurs stock aandelen ETF's beleggen koers
Christian Slagter-Koster

Ondanks risico’s blijven de vooruitzichten voor aandelen positief, aldus vermogensbeheerder DWS.

DWS denkt dat in 2025 en 2026 de bedrijfswinsten wereldwijd met 7-11% kunnen oplopen en dat aandelenkoersen daardoor verder zullen stijgen, waarmee voor de komende twaalf maanden een totaalrendement van circa 7% binnen handbereik ligt.

Wel ziet DWS een aantal risico’s. Zo heeft de opmars van kunstmatige intelligentie de waarderingen voor met name technologieaandelen flink opgedreven; in de ogen van de analist zijn vooral de waarderingen in de Verenigde Staten aan de hoge kant. De koers-winstverhouding van de S&P 500 bedraagt 24, wat in de buurt komt van het niveau dat in 1999 werd aangetikt.

De boot missen

Net als tijdens de daaropvolgende dotcom-zeepbel lijken beleggers momenteel vooral te worden gedreven door de angst om de boot te missen. Als bedrijven met extreem hoge waarderingen er niet in slagen hun sterke groeicijfers vast te houden, zullen de koersen snel dalen. Toch raadt DWS niet aan om tegen de AI-trend in te beleggen, want volgens de vermogensbeheerder staan we pas aan het begin van een brede toepassing in onze maatschappij.

Verder wijst DWS op de sterke concentratie binnen de S&P 500. De tien grootste bedrijven in de Amerikaanse index zijn samen goed voor 40% van de totale marktwaarde. Daarnaast blijven geopolitieke risico’s aanwezig, al lijken die vooralsnog  weinig impact te hebben gehad op de aandelenmarkten. De almaar stijgende goudprijs laat volgens DWS wel zien dat beleggers zich terdege bewust zijn van deze risico’s.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert