Beleggers Belangen Live

ABN Amro | Inspelen op de volgende generatie

Christian Slagter-Koster

De gemaksgeneratie kan de supermarktverkoop een impuls geven, verwacht ABN Amro.

Door de hogere voedselprijzen zijn de verkopen van levensmiddelen via supermarkten en voedingsspeciaalzaken gedaald tot het niveau van 2016. Tegelijkertijd zijn de horecavolumes gestegen, wat opmerkelijk is omdat historisch gezien de omzet in deze sector altijd afneemt in tijden van recessie.

ABN Amro denkt dat dit komt door een inhaalvraag na het loslaten van de coronamaatregelen, al is er volgens de analisten wellicht ook een structurele verschuiving gaande van supermarkt naar horeca. Dat komt met name doordat jongeren een groter deel van hun inkomen in de horeca besteden. Waar Babyboomers (1946-1955) gemiddeld €7,09 per week aan consumptie buitenshuis besteden, ligt dat voor Millennials (1980-1995) op €39,44 en voor Generatie Z (1995-2010) op €44,42. ABN Amro verwacht dat ook deze jongere generaties de gevolgen van inflatie en hogere rentes in hun portemonnee gaan voelen en naar goedkopere alternatieven zullen kijken, wat supermarkten in de kaart kan spelen.

De verwachting is Generatie Z in 2030 met 4 miljoen mensen de grootste bevolkingsgroep in Nederland is, met daarbij een stijgend inkomen. Om deze doelgroep te bereiken denkt ABN Amro dat het voor supermarkten vooral belangrijk gaat zijn om een soort levensstijl rond hun assortiment te creëren, waarbij vooral merkfabrikanten in het voordeel zijn ten opzichte van huismerkfabrikanten. Veel merken kennen de leefstijl en wensen van hun doelgroep goed en weten beter waar ze Generatie Z kunnen vinden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert