Beleggers Belangen Live

Aandeleninkoop | Europa loopt voorop

Christian Slagter-Koster

Waar de aandeleninkoop in de VS het afgelopen jaar daalde, steeg deze juist in Europa.

In 2023 kochten bedrijven voor in totaal $1,1 bln aan eigen aandelen in, wat minder is dan in de twee jaren daarvoor. De afname is volgens Janus Henderson voor een groot deel te wijten aan de VS, waar de waarde aan ingekochte aandelen 17% daalde tot $773 mrd. Grote Amerikaanse technologiebedrijven gaven $69 mrd minder uit aan inkoopprogramma’s.

In Europa namen de aandeleninkopen juist toe en steeg de waarde met 2,9% tot $146 mrd. Wel waren er grote verschillen tussen landen onderling. In Italië werd dankzij aandeleninkopen van Unicredit en Stellantis een recordniveau van $11,2 mrd bereikt. In Spanje waren Santander, Iberdrola en Telefonica de kartrekkers die er samen voor zorgden dat de waarde uitkwam op $14 mrd.

Aandeleninkoop

In Noorwegen bedroeg de waarde $6,6 mrd dankzij de aandeleninkoop van Equinor en in België zorgden AB-Inbev en KBC ervoor dat de inkoopwaarde $0,6 mrd was. Frankrijk, Zwitserland en Nederland waren in Europa de koplopers met aandeleninkopen ter waarde van $33,1 mrd, $27 mrd en $21,9 mrd. De grootste daling deed zich voor in Zwitserland, wat te wijten was aan een halvering van Nestlé’s inkoopprogramma tot bijna $5,8 mrd.

Minder aandelen

Bedrijven in Azië-Oceanië, exclusief Japan, kochten het afgelopen jaar veel minder aandelen in. Op jaarbasis bedroeg de afname 40%, wat volgens Janus Henderson voornamelijk de lagere aandeleninkoop door Australische grootbanken weerspiegelt. Stijgingen in Hongkong en Zuid-Korea werden daardoor tenietgedaan.

Omdat de jaarcijfers van Japanse bedrijven over 2023/2024 pas in mei worden gepubliceerd, lopen de gegevens van Japan achter op de rest van de wereld. Op basis van tussentijdse verslagen schat Janus Henderson in dat de inkoop van eigen aandelen ook hier waarschijnlijk lager zal zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert