Beleggers Belangen Live

Adidas | Diverse analisten verhogen de koersdoelen

Christian Slagter-Koster

Analisten blijven verdeeld over het potentiële herstel van Adidas. Een koop- een houd- en twee verkoopadviezen toegelicht.

Adidas (koers 8 augustus: €177,74) zag over het tweede kwartaal de omzet met 4,5% krimpen naar €5,3 mrd. De brutomarge van de Duitse sportkledingfabrikant verbeterde met 0,6% naar 50,9%. Uiteindelijk nam de nettowinst met 69,3% af naar €95 mln en bedroeg de winst per aandeel €0,48. Voor heel 2023 rekent Adidas op een operationeel verlies van €450 mln, waar deze raming eerder nog op €700 mln lag. Op langere termijn streeft het bedrijf naar een brutomarge van ten minste 50% en een winstmarge van 10%.

Volgens UBS bevestigen de resultaten dat Adidas op koers ligt om de ommekeer te realiseren. Zo werd in China marktaandeel teruggewonnen en voorraden afgebouwd. Daarom heeft UBS het koersdoel met €2 verhoogd naar €218 en het advies laten staan op ‘kopen’.

RBC Capital Markets stelt dat de beoogde margedoelstellingen van Adidas haalbaar zijn, maar dat dit wel tot waarschijnlijk 2026 of 2027 zal duren. Deze analist heeft het koersdoel met €20 opwaarts bijgesteld naar €185 en hanteert een houdadvies.

Hauck Afuhäuser Investment Banking stelt dat de cijfers beter waren dan verwacht, wat verhoging van het koersdoel met €5 naar €90 onderbouwt. Volgens de vermogensbeheerder is er echter geen reden voor euforie, omdat de concurrentie in China toeneemt en de Amerikaanse markt moeilijk blijft. Daarom luidt hun advies ‘verkopen’.

Credit Suisse blijft eveneens negatief over Adidas. De resultaten benadrukken volgens de Zwitsers de voortdurende uitdagingen waarmee de sportartikelenfabrikant wordt geconfronteerd om de aantrekkingskracht van het merk te verbeteren. Credit Suisse heeft het koersdoel verhoogd van €120 naar €130 en het advies gehandhaafd op ‘verkopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert