Beleggers Belangen Live
Advies | Advies

Welk aandeel is beter: Adyen of Paypal?

Global Payments
Michiel Pekelharing

Adyen en Paypal verwerken dagelijks miljarden euro’s aan betalingen. Het Nederlandse bedrijf heeft een sterke positie in het bedrijfssegment, terwijl de positie van Paypal op de consumentenmarkt juist steeds sterker onder druk staat.

Achter de simpele muisklik waarmee je online een Sinterklaas- of Kerstcadeau afrekent, gaat de wereld schuil van betaalverwerkers zoals Adyen en Paypal. Het is aan de diensten van onder meer deze bedrijven te danken dat het financiële verkeer snel en veilig wordt afgehandeld. Beide bedrijven zijn dankzij een technologische voorsprong in de beginfase razendsnel gegroeid als uitdagers van de traditionele betaalwereld. Op strategisch vlak en qua groeivooruitzichten liggen de ondernemingen nu echter mijlenver uit elkaar.

Vergelijking van de aandelen Adyen en Paypal

Paypal werd in 1998 opgericht als Fieldlink. Een jaar later werd de naam aangepast in Confinity, aangezien het bedrijf zich aanvankelijk richtte op beveiligingssoftware voor de handheld-apparaten die eind jaren ’90 de voorloper waren van de smartphone. Op deze markt kreeg de onderneming geen voet tussen de deur, waarna de focus verschoven werd naar het ontwikkelen van een digitale portemonnee.

De eerste versie van het elektronische betaalsysteem ‘Paypal’ werd in 1999 geïntroduceerd. In 2000 ging Confinity samen met online financieel dienstverlener X.com, waar Elon Musk een van de bestuurders was. Hij maakte de keuze om alle kaarten op betaaldiensten te spelen en overige activiteiten af te stoten. In 2002 ging het bedrijf onder de naam Paypal naar de beurs, om binnen enkele weken overgenomen te worden door online veilinghuis eBay. Onder de vleugels van eBay is het aantal gebruikers van Paypal omhoog geschoten van 23 miljoen naar 169 miljoen.

Adyen neemt het stokje over

Begin 2018 was een grote groeispurt van Adyen eveneens te danken aan eBay. In dat jaar sloot het Nederlandse bedrijf een deal om het betalingsverkeer van de veilingwebsite af te handelen. In ruil daarvoor kreeg eBay een belang van 5% in Adyen, dat op 13 juni van dat jaar naar de beurs ging.

Dit was het meest zichtbare moment waarop het groeistokje in de sector werd overgedragen. Het verlies van voormalig moederbedrijf eBay als klant, zette lange tijd een rem op de omzetgroei van de onderneming. Omdat er onder meer in juridisch en technologisch opzicht veel moet worden aangepast, was de overstap namelijk een meerjarig proces voor eBay. Dat geeft aan hoe belangrijk het is voor Adyen om grote bedrijven aan zich te binden. Als een onderneming eenmaal de overstap heeft gemaakt, is de horde om met een andere partij in zee te gaan bijzonder hoog. Traditioneel slaagt het bedrijf er dan ook in om circa 99% van de klanten vast te houden.

Aan het zeer lage klantverloop hangt echter wel een prijskaartje. De onderneming geeft heel grote kortingen aan klanten die veel betalingsverkeer aanbrengen. Adyen geeft uit concurrentieoogpunt hierover geen specifieke gegevens vrij. Uit recente kwartaalcijfers kan echter wel een redelijk beeld gefilterd worden. In de herfst van vorig jaar heeft het bedrijf een grote klant genomen. Hierdoor viel de groei van het afgehandelde betaalvolume terug van 31,9% naar 14,9%. Tegelijkertijd nam het bedrag dat het bedrijf aan elke transactie verdiende flink toe. Die zogeheten take rate is in de eerste helft van dit jaar opgeveerd van 14,4 naar 16,8 basispunten. Als de Adyen erin slaagt om de take rate ook in 2026 op peil te houden of zelfs te laten groeien, is dat een duidelijk signaal dat beleggers zich geen zorgen hoeven te maken over de concurrentiepositie van het concern.

Dat laatste is juist het zwakke punt van Paypal. In tegenstelling tot Adyen, dat zich richt op de bedrijfsmarkt, ligt de focus van Paypal op het consumentensegment. Nadat de onderneming in 2015 weer een onafhankelijke beursnotering kreeg, is het aantal actieve gebruikers binnen vijf jaar ruimschoots verdubbeld tot 377 miljoen. Topman Dan Schulman baarde indertijd opzien met het doel om binnen enkele jaren door te groeien richting een miljard gebruikers. Achteraf was dit echter juist het moment waarop het groeitempo van Paypal begon te haperen. De inkomsten van de nieuwkomers wogen niet op tegen de kosten van klantwerving buiten de Amerikaanse thuismarkt. Bovendien ging de groeifocus deels ten koste van de ontwikkeling van nieuwe diensten waarmee klanten beter bediend worden.

Toenemende concurrentie

In zekere zin heeft het coronavirus de onderliggende problemen enige tijd verborgen gehouden. Omdat online winkelen tijdens de pandemie een enorme vlucht nam, schoot het betaalvolume van Paypal omhoog. Dat gold ook voor de beurskoers, die tussen het voorjaar van 2020 en de zomer van 2021 verdrievoudigde. Toen het virus onder controle kwam, bleek dat de groei van het aantal online transacties niet automatisch doorgetrokken kon worden. Bovendien is de concurrentiedruk behoorlijk toegenomen. Behalve tegen fintech-spelers zoals Stripe en Square, moet Paypal ook opboksen tegen grote techbedrijven met een eigen betaaloplossing. Voorbeelden zijn Apple Pay, Google Pay en Amazon Pay.

Alex Chriss – die in 2023 het stokje overnam van Schulman – zet sterk in op innovatie om de marktpositie te verdedigen en uit te bouwen. Dat gebeurt via focusgebieden zoals AI-gestuurde persoonlijke aanbevelingen, een heruitgevonden checkout-ervaring, uitbreiding van mobiele betaaldienst Venmo en meer schaal in het buy now pay later-segment. Daarnaast mikt Chriss behalve op de vertrouwde consumentenmarkt steeds sterker op het mkb-segment. Omdat Paypal het betalingsverkeer afhandelt voor deze ondernemers, heeft het goed zicht op de onderliggende geldstromen. Dat is een voordeel bij het inschatten van de kredietrisico’s.

Inmiddels heeft het bedrijf al ruim $30 mrd uitgeleend aan circa 420.000 zakelijke accounts. De keerzijde van de stijgende rente-inkomsten is dat Paypal door de kredietverstrekking afhankelijker wordt van het economisch klimaat.

MKB als groeimotor

Adyen ziet het mkb-segment eveneens als een belangrijke groeimotor voor de komende jaren en heeft tijdens de recente beleggersdag een duidelijke strategie uiteengezet om in dit segment substantieel te versnellen. Waar Adyen traditioneel sterk is in grote internationale ondernemingen, richt het bedrijf zich nu op een schaalbare aanpak om kleinere bedrijven sneller en eenvoudiger aan te sluiten. De kern hiervan is een vernieuwd commercieel model, met geautomatiseerde onboarding, gestandaardiseerde integraties en een efficiëntere verkooporganisatie.

Daarnaast breidt Adyen zijn productaanbod uit met functionaliteiten die voor mkb-klanten direct waarde creëren. Voorbeelden zijn geïntegreerde point-of-sale-oplossingen, verbeterde checkout-flows en financiële producten zoals uitbetalingen en werkkapitaalfinanciering. Adyen kan deze diensten vanuit de eigen end-to-end infrastructuur aanbieden, wat zorgt voor minder complexiteit en hogere conversie voor ondernemers.

Op de beleggersdag heeft het bedrijf zich ten doel gesteld om de omzet volgend jaar met 20% tot 25% op te schroeven. In de jaren daarna moet dat groeitempo op circa 20% uitkomen. Daarnaast loopt de ebitda-marge geleidelijk op richting 55% in 2028. Ondanks de toenemende concurrentiedruk en het stagnerende aantal gebruikers, slaagt Paypal er ook in om de inkomsten op te schroeven. In het derde kwartaal nam het afgehandelde betaalvolume met 8% toe naar $458,1 mrd. Dat leverde een stijging van de netto-omzet met 7% op tot $8,4 mrd.

Beleggers zien Paypal echter veel meer als waarde- dan als groeiaandeel. Dat komt omdat de onderneming er een gewoonte van maakt om het overgrote deel van de inkomstenstroom door te schuiven naar beleggers. In februari maakte Chriss bekend dat er voor $15 mrd eigen aandelen wordt ingekocht. Dat is meer dan een kwart van de huidige beurswaarde van $54,4 mrd. Alleen in het lopende jaar maakt Paypal hiervoor circa $6 mrd vrij. De middelen hiervoor komen uit de vrije kasstroom, die in het derde kwartaal met 48% opveerde naar $2,3 mrd.

Dankzij de grote aandeleninkoop kan de aangepaste winst per aandeel met naar schatting ruim 15% toenemen in het lopende jaar. Die degelijke winstgroei wordt bepaald niet weerspiegeld in de waardering. Beleggers betalen slechts 11,5 maal de verwachte winst voor Paypal. Die lage waardering maakt overduidelijk dat er een extreem negatief sentiment rondom het aandeel hangt. Behalve door zorgen over de marktpositie, wordt dat deels ook veroorzaakt door signalen van een afzwakkende Amerikaanse economie. Als betaalverwerker is Paypal behoorlijk gevoelig voor de economische cyclus op de thuismarkt. Dat geldt in iets mindere mate ook voor Adyen. Op de beleggersdag heeft het Nederlandse bedrijf de groeizorgen voor de middellange termijn goeddeels weggenomen.

Het betere aandeel om te kopen: Adyen

De recente invoering van een dividend (1,0% rendement) maakt het voor beleggers nog interessanter om positie te kiezen in Paypal (Investeerderspagina), in afwachting van een omslag in het overdreven negatieve sentiment.

Op basis van het superieure groeitempo en de betere marktpositie, verdient Adyen (Investeerderspagina) echter de beleggingsvoorkeur binnen de sector. De waardering ligt hoog (k/w 38,7), maar dat geldt ook voor de groei van de netto-omzet van ruim 20%. Door de sterke marktpositie zal Adyen ook eerder profiteren als de fintech-sector weer aan populariteit wint op de beurs. Voor beide aandelen geldt een koopaanbeveling.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Michiel Pekelharing

Michiel Pekelharing

Expert

Michiel Pekelharing (1976) schrijft sinds midden jaren ‘90 voor Beleggers Belangen, waar hij begon als junior (internet)redacteur. Inmiddels werkt hij als freelance financieel journalist. Naast zijn werk voor Beleggers Belangen is hij onder meer actief als hoofdredacteur van FondsNL. Michiel is gespecialiseerd in de aandelensectoren (bio)Chemie, Handel (zakelijk) en Industrie, en schrijft daarnaast veel over de ontwikkelingen op het vlak van beleggingsfondsen en ETF’s, gestructureerde producten en grondstoffen.

Meer artikelen van deze expert