Beleggers Belangen Live

Wat vinden jullie van Trade Desk en S4 Capital?

digital generated Mobile marketing and targeting. Smartphone with dartboard in the screen.

Digitale advertentie-aanbieders hebben de wind mee. Maar verdienen dergelijke bedrijven ook een plekje in de beleggingsportefeuille?

Bedrijven als Unilever, Adidas en Procter & Gamble, die samen voor vele tientallen miljarden euro’s aan advertenties uitzetten, zijn ontevreden over de doelgerichtheid van de traditionele advertenties die ze via de grote bureaus in oude media laten plaatsen.

Ze maken hoge kosten en bereiken een groot publiek waarvan slechts een klein deel interesse heeft. De digitalisering van media levert hier oplossingen voor. Zo kan het vergaren van data over gebruikers ervoor zorgen dat reclame via mobiele telefoons veel doelgerichter wordt aangeboden.

Digitalisering van advertenties

Dat spreekt ook de grote adverteerders aan. Facebook, Twitter en YouTube zijn daardoor toegetreden tot het metier van de advertentiebureaus. Digitalisering gaat ook gepaard met de opkomst van (gesponsorde) bloggers en vloggers/influencers.

In die groeiende grote markt is ruimte voor nieuwe bureaus zoals het Amerikaanse Trade Desk en het Britse S4 Capital. Zij groeien snel, hebben al forse k/w’s (van respectievelijk 83 en 34), maar weten naar verwachting van analisten hun winst ook snel te verhogen. Deze bedrijven verdienen dan ook een plekje in de beleggingsportefeuille.

  1. Trade Desk (ticker: TTD US)
  2. S4 Capital (ISIN: GB00BFZZM640)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert