Beleggers Belangen Live

Leifheit | Wat is er aan de hand met het consumentenaandeel?

Menno van Hoven

Het Duitse consumentenaandeel Leifheit, bekend van de groen gekleurde huishoudelijke (schoonmaak) producten, krijgt net als bijna alle vergelijkbare Consumer Discretionary-sectorgenoten rake klappen.

Dit jaar staat er een koersdaling van 62% op de borden. Leifheit was vorig jaar één van de grote coronawinnaars, toen iedereen thuiszat en massaal producten voor in en rond huis kocht. De koers piekte in mei 2021 rond €50 om vervolgens hard te dalen naar het huidige niveau van €14.

Leifheit zag de omzet over de eerste negen maanden van 2022 met 14,2% dalen tot €193,2 mln, met als boosdoener de bekende oorzaken inflatie, hoge energiekosten en de effecten van de oorlog in Oekraïne. Leifheit is naast Duitsland (43% van de omzet in 2021) sterk aanwezig in Centraal- en Oost-Europa.

Advies aandeel Leifheit op ‘houden’

Met name de fors gestegen energie- en materiaalkosten drukken de winst van Leifheit, dat de vrije kasstroom met 71,3% zag dalen tot €2 mln. De ebitmarge over de eerste negen maanden van dit jaar zakte van 7,4 naar 1,6%.

Het dividend (€1,05 over 2022) lijkt volgend jaar onhoudbaar. Gezien de winstval en onzekerheden is het advies voor het aandeel Leifheit: ‘houden’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Menno van Hoven

Menno van Hoven

Menno van Hoven (1978) schrijft sinds 2007 voor Beleggers Belangen. Sinds 2011 beheert hij de dividendportefeuille. Menno is in 2002 afgestudeerd aan de Hogeschool voor Economische Studies in Rotterdam (management, economie, recht). Tijdens zijn studie werd hij in 2000 tweede in het landelijke beursspel van het Algemeen Dagblad, waarna hij zijn beleggingscarrière via onder meer MeesPierson en de dealingroom van Fortis Bank uiteindelijk voortzette bij Beleggers Belangen.

Meer artikelen van deze expert