Beleggers Belangen Live

Wat is de reden van de lage waardering van scheepvaartfonds NBZ?

Jeroen Boogaard

De Nederlandse Beleggingsmaatschappij voor Zeeschepen (NBZ) introduceerde in 2006 het eerste scheepvaartfonds.

Anders dan scheepvaart-cv’s, belegt het fonds in meerdere schepen in zowel de droge bulk als de tankvaart, om een betere risicospreiding te realiseren. Toch is het fonds hard geraakt door de crisis in de zeevaart. Door de jaren heen is er flink afgeboekt op diverse investeringen.

De participanten beleggen niet direct in zeeschepen, maar onder meer via achtergestelde leningen aan bedrijven die zeeschepen exploiteren. Daar zijn grote risico’s aan verbonden.

Dividend NBZ

Vanwege de grote uitstroom werd NBZ in 2012 omgezet in een closed-end fonds. Dat betekent dat NBZ geen aandelen meer hoeft in te kopen en dat de koers kan afwijken van de intrinsieke waarde. Momenteel noteert het aandeel circa 60% onder intrinsiek.

De discount weerspiegelt het hoge risicoprofiel van het fonds, en de gebrekkige verhandelbaarheid. Dit staat ook een nieuwe emissie in de weg. Groei is echter noodzakelijk om het rendement te verbeteren en het dividend te handhaven. Relatief hoge overheadkosten drukken nu te zwaar op de begroting. Voor mij is dit reden om NBZ links te laten liggen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeroen Boogaard

Jeroen Boogaard

Expert

Jeroen Boogaard (1973) schrijft sinds 2011 voor Beleggers Belangen. Sinds 2010 is hij actief als zelfstandig financieel journalist, daarvoor werkte hij twaalf jaar bij een beleggingsmagazine als analist en later als adjunct-hoofdredacteur. Zijn specialisaties zijn vastgoed, Exchange Traded Funds (ETF's) en Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert