Beleggers Belangen Live
Advies | Advies

Wanneer lost Infineon de beleggersverwachtingen in?

2015-11-26 01:00:00 A 32bit-processor made by German semiconductor manufacturer Infineon can be seen on a reference board for the control unit of a car on November 26, 2015 at the company's headquarters in Neubiberg near Munich, southern Germany. Infineon presented its annual business report. AFP PHOTO / DPA / MATTHIAS BALK +++ GERMANY OUT +++ MATTHIAS BALK / DPA / AFP
Loege Schilder

De Duitse chipmaker Infineon heeft de bodem gezien en rekent op betere marktomstandigheden. Het bedrijf verwacht vooral te profiteren van de groei van datacentra. Is dat voldoende om tegenvallende marktsegmenten te compenseren?

Infineon is een toonaangevende Europese chipfabrikant die profiteert van megatrends zoals elektrificatie, digitalisering en energie-efficiëntie. De Duitsers zijn sterk gepositioneerd in chips voor automotive, sensoren en energie. Deze segmenten kenmerken zich door hoge toetredingsdrempels en lange klantrelaties. Infineon speelt in op de groei van de markt voor elektrische voertuigen en hernieuwbare energie, door innovatieve technologieën toe te passen, onder meer met siliciumcarbide en natriumnitride. Dankzij schaalvoordelen, eigen technologie en strategische overnames verstevigt het bedrijf zijn concurrentiepositie, waardoor het klaar is voor de volgende groeifase.

Zeer cyclisch

Het grote nadeel van de chipmarkt – en daarmee ook voor Infineon – is het cyclische karakter. De omzet- en winstgrafiek hebben de vorm van een golfbeweging, waarbij groeiperiodes onherroepelijk worden afgewisseld met krimp (zie kader Cyclische beweging op de chipmarkt). Door de strategie goed uit te voeren, kan Infineon de nieuwe bodem en top hoger leggen dan de bodem en top uit de vorige cyclus. Bij de laatste cijferpresentatie zei ceo Jochen Hanebeck van Infineon dat hij tekenen van marktherstel ziet en dat het ergste achter de rug is. Als het laagste punt begin 2025 daadwerkelijk de bodem blijkt te zijn, ligt die inderdaad aanzienlijk boven de bodem in de vorige cyclus. Verwacht mag worden dat de volgende top, over een paar jaar, dan ook aanzienlijk boven de vorige top zal liggen.

Natuurlijk probeert Infineon zelf ook aan het cyclische karakter van de markt te ontsnappen door onder andere te spreiden over verschillende segementen. Momenteel zorgt die spreiding ervoor dat de daling bij de automotive chips wordt gecompenseerd door de sterke groei voor energie-chips die voor datacentra worden gebruikt.

Resultaten onder druk

De flauwe marktomstandigheden op de automotive-markt zetten de resultaten van Infineon al langer onder druk. In de corona-periode leidden de lockdownmaatregelen tot minder autoverkopen. In 2023 werd een sterke inhaalslag gemaakt, maar in 2024 en 2025 zwakten de autoverkopen weer af. Voor Infineon betekende dit dat de omzet in die tak van €4,8 mrd in 2021 groeide naar €8,2 mrd in 2023, om daarna weer geleidelijk te dalen naar €7,4 mrd. Het bedrijf verwacht dat de markt voor automotive-chips de aankomende vijf jaar weer verdubbelt, doordat het aandeel van elektrische auto’s onder nieuw verkochte auto’s toeneemt. In een elektrische auto zit voor twee tot drie keer zoveel waarde aan chips. Daarbovenop kan Infineon dan profiteren van een mogelijke nieuwe opleving in de autoverkopen. Het mooiste zou zijn als dat in Europa gebeurt, maar Infineon levert ook aan diverse Chinese autoproducenten.

De daling op de automotive-markt dit jaar wordt dus gecompenseerd door groei bij de tak Power & Sensor Systems. De omzet bij dat onderdeel groeide in 2024 met 10% van €3,8 mrd naar €4,2 mrd. De omzet uit chips voor datacenters verdrievoudigde in 2025 naar €700 mln en de verwachting is dat die naar €1,5 mrd doorschiet in 2026. Aan het einde van het decennium verwacht Infineon tussen de €8 en 12 mrd omzet te behalen met deze tak activiteiten.

Investeren in herstel

Om de leidende positie te behouden, investeert Infineon jaarlijks ongeveer €2,5 mrd in onderzoek en ontwikkeling. Infineon heeft op basis van de huidige producten en diensten bij Morningstar een ‘narrow economic moat’-status. Dat betekent dat het bedrijf naar verwachting de komende tien jaar meer rendement op kapitaal zal blijven maken dan gemiddeld. Vooral de sterke positie in autochips, waar overstappen naar een andere leverancier lastig is zodra een chip eenmaal is ingebouwd, draagt bij aan de moat-kwalificatie.

Ook in chips voor elektriciteit – denk aan toepassingen voor energiebeheer en industriële machines – heeft Infineon voordeel van zijn schaalgrootte, die zorgt voor lagere kosten per product. Voor de automotive-sector zijn verder betrouwbaarheid en kwaliteit cruciaal, wat toetreding voor nieuwkomers moeilijk maakt. Een mogelijke bedreiging komt uit China, dat flink investeert in dit soort chips, maar de algemene verwachting is dat Infineons positie in hoogwaardige markten, zoals die van siliciumcarbide, daar weinig last van zal hebben.

De koers van Infineon beweegt al ruim drie jaar zijwaarts. Beleggers wachten op de volgende groeiperiode. Analisten verwachten dat die groeiperiode aanstaande is en rekenen voor de aankomende jaren op een jaarlijkse groei van de winst per aandeel met 20%, van €1,39 over het boekjaar dat in september afliep naar €2,91 in 2029. In de huidige prijs zit een groei van 12,2% verwerkt. Dat maakt het aandeel relatief goedkoop. Infineon keert in februari waarschijnlijk €0,34 dividend uit. Dat is ongeveer 1% op de huidige aandelenkoers en analisten verwachten dat het dividend de aankomende jaren zo’n 10% zal stijgen. Het bedrijf heeft geen lopend aandeleninkoopprogramma. De vrije kasstroom wordt geïnvesteerd in innovatie.

Advies aandeel Infineon is ‘houden’

Infineon (Investeerderspagina) is goed gepositioneerd om te profiteren wanneer de kernmarkten snel groeien. De toenemende elektrificatie van auto’s vraagt om meer chips, de datacentrum-capaciteit groeit fors en daarvoor is ook meer (duurzame) energie nodig.

Aan de andere kant wachten beleggers al geruime tijd op het inlossen van die verwachtingen. Het aandeel is daardoor relatief aantrekkelijk gewaardeerd in vergelijking met andere chipmakers. In afwachting van tekenen van herstel op de automarkt geef ik een houdadvies.

Volledig op groene stroom

Infineon Technologies wordt gezien als een van de meest duurzame bedrijven in de halfgeleiderindustrie. Het concern streeft naar klimaatneutraliteit voor scope 1- en 2-emissies in 2030 en heeft sinds 2019 al 66% van deze emissies gereduceerd. In 2025 wil het 100% hernieuwbare energie gebruiken. Infineons producten dragen bovendien bij aan CO₂-besparing: in het afgelopen jaar werd circa 130 miljoen ton CO₂-equivalent vermeden omdat de chips van Infineon tot efficiëntere toepassingen leiden. Sinds 2021 draait Infineon in Europa volledig op groene stroom en ook productielocaties in de VS en Maleisië zijn inmiddels overgestapt. De energie-efficiëntie van het bedrijf wordt verder verhoogd via ISO 50001-systemen en warmteterugwinning. In de toeleveringsketen werkt Infineon met meer dan honderd leveranciers samen aan emissiereductie, ondersteund door initiatieven zoals de Green Awards. De onderneming is al veertien jaar op rij opgenomen in de Dow Jones Sustainability Index en won de Duitse Duurzaamheidsprijs 2025.

Cyclische beweging op de chipmarkt

De chipmarkt staat bekend om zijn cyclische karakter. Groeiperiodes worden afgewisseld met periodes van overcapaciteit. Dat wordt verklaard door het feit dat investeringen in nieuwe capaciteit hoog zijn met een doorlooptijd van meerdere jaren. Daarnaast loont het soms om te wachten op de introductie van nieuwe, verbeterde technologie. De afnemers van chips willen in verband met hoge migratiekosten pas overstappen naar nieuwe technologie wanneer die een duidelijke verbetering oplevert. Bedrijven willen zeker weten dat ze voldoende vraag hebben alvorens te investeren. Wanneer de capaciteit na enkele jaren beschikbaar komt, neemt het aanbod toe en komen de prijzen onder druk te staan. Als dat gelijk valt met een afname van de vraag, stoppen bedrijven weer met investeren, ontstaat op termijn weer ondercapaciteit en begint de cyclus opnieuw.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Loege Schilder

Loege Schilder

Expert

Loege Schilder (1978) werkt sinds 2000 op de financiële markten. Onder andere als optiehandelaar, vermogensbeheerder en adviseur van banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Loege studeerde economie aan de Universiteit van Amsterdam en voltooide later de opleiding tot Register Beleggingsanalist. Loege heeft zich gespecialiseerd in het analyseren van duurzame aandelen. Vanaf 1 januari 2024 schrijft hij daarover in Beleggers Belangen.

Meer artikelen van deze expert