Beleggers Belangen Live

Waarom is de koers van Criteo plotseling gedaald?

Michiel Pekelharing

Het in 2017 getipte Franse Criteo heeft technologie om met advertenties heel specifiek bepaalde doelgroepen te bereiken via (mobiel) internet. Bovendien probeert het concern via allerlei volgprogramma’s in kaart te brengen hoe effectief die campagnes zijn.

Dat laatste wordt echter steeds lastiger. Door strengere privacyregels wordt het lastiger om het surfgedrag van consumenten te volgen. Bovendien stellen makers van webbrowers hun software minder ver open voor derde partijen, zoals Criteo. Dat verklaart de koersdaling van ruim 30% nadat AdWeek had bericht dat Google webbrowser Chrome mogelijk minder toegankelijk maakt voor reclamebedrijven.

Overdreven koersdaling

De felle koersdaling van het aandeel is echter overdreven. In de eerste plaats is het bericht geen verrassing. Criteo heeft zelfs bij de publicatie van de jaarcijfers al vooruit geblikt op een dergelijke zet. Ten tweede is het maar de vraag hoe ver Google kan gaan. Het bedrijf ligt immers onder een vergrootglas bij toezichthouders door de dominante positie op de markt voor internetreclame. De recente correctie is dan ook eerder een moment om stevig vast te houden of bij te kopen, dan om op de bodem afscheid te nemen van het aandeel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Michiel Pekelharing

Michiel Pekelharing

Expert

Michiel Pekelharing (1976) schrijft sinds midden jaren ‘90 voor Beleggers Belangen, waar hij begon als junior (internet)redacteur. Inmiddels werkt hij als freelance financieel journalist. Naast zijn werk voor Beleggers Belangen is hij onder meer actief als hoofdredacteur van FondsNL. Michiel is gespecialiseerd in de aandelensectoren (bio)Chemie, Handel (zakelijk) en Industrie, en schrijft daarnaast veel over de ontwikkelingen op het vlak van beleggingsfondsen en ETF’s, gestructureerde producten en grondstoffen.

Meer artikelen van deze expert