Beleggers Belangen Live

Unilever verrast met omzetgroei

Het zijn onrustige tijden voor Unilever sinds het bod van Kraft Heinz. Met een verrassend hoge kwartaalomzet deed het bedrijf een goede tegenzet.

Unilever heeft het strategische antwoord op de bieding van Kraft Heinz – de veranderingen in de organisatie, de winstversnelling en de hogere uitkeringen aan de aandeelhouders – weten te ondersteunen met omzetcijfers over het eerste kwartaal die beter waren dan verwacht. De omzet steeg van €12,5 mrd naar €13,3 mrd (+6,1%). De autonome omzetgroei kwam verrassend uit op 2,9%, waar de markten 2% hadden verwacht. Autonoom wil zeggen: zonder acquisities en wisselkoerseffecten.
Het bedrijf zag de hoeveelheid verkochte producten afnemen (-0,1%), maar wist dit te compenseren met prijsverhogingen (+3,0%). Unilever groeide meer dan haar markten (+2%, inclusief negatieve hoeveelheidseffecten), wat gunstig is. Duidelijk werd ook dat de in de verkoop staande onderdeel Spreads groeibelemmerend werken, want daarzonder zou de autonome omzetgroei 3,4% zijn geweest, met een kleine hoeveelheidsgroei van 0,3%. Dit negatieve effect was ook zichtbaar bij Voeding. Dat kende geen autonome groei (het hoeveelheidseffect van -2,1% was even negatief als het prijseffect positief was), maar zonder Spreads kwam er wel een autonome omzetgroei van 1,7% uit, met slechts een negatief hoeveelheidseffect van -1,0%. Voor die min zijn de licht dalende consumentenmarkten verantwoordelijk, en de late Pasen.

IJs en thee, dat met Voeding wordt geïntegreerd, presteerde met een autonome omzetgroei van 5,4% uitstekend, zij het dat de hoeveelheidsgroei (0,4%) een beperkte bijdrage leverde. Hetzelfde patroon was zichtbaar bij Huishoudelijke verzorging en Persoonlijke verzorging: het prijsstijgingseffect overtrof het hoeveelheidseffect verre.

Unilever maakte geen operationele marges bekend, maar het bedrijf meldde wel grondstofprijsstijgingen. Dit gaat ten koste van een deel van het positieve marge-effect van de prijsverhogingen.

Bij een vrij hoge k/w van 22,6 en de huidige omzetgroei handhaven we het houdadvies.

 

Lees ook: Unilever wil groei versnellen in reactie op afgewezen bod Kraft Heinz


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert