Beleggers Belangen Live

Unilever | Ontevreden over eigen prestaties

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

Voedingsreus Unilever heeft over het vierde kwartaal 2023 een tegenvallende onderliggende omzetgroei laten zien. Topman Hein Schumacher spreekt van een teleurstellende concurrentiepositie.

De kersverse topman Hein Schumacher lanceerde vorig jaar oktober een strategische aanpak om de bij concurrenten achterblijvende groei van Unilever aan te jagen. De nadruk is komen te liggen op een dertigtal sterke merken, zoals Dove, Knorr en Omo.

Voorts moet de innovatiekracht omhoog, de organisatiestructuur simpeler en is een meer prestatiegerichte bedrijfscultuur nodig. De jaarcijfers 2023 stemmen Schumacher ontevreden, omdat er wederom marktaandeel is ingeleverd.

Jaarcijfers onder verwachting

Over het vierde kwartaal rapporteerde Unilever een onderliggende omzetgroei van 4,7% tot €14,2 mrd. De consensus lag hier op 5,0% groei. Bezien over het gehele jaar bedraagt de onderliggende omzetgroei 7,0%, waar 7,1% was voorzien.

De totale jaaromzet van €59,6 mln is wel 5,7% lager uitgekomen als gevolg van negatieve valuta-effecten. Positief is de terugkeer naar volumegroei in het vierde kwartaal (1,8% versus 0,2% over geheel 2023), vooral ook geholpen door een scherpe terugval van de inflatie.

JAARCIJFERS
In € mrd 2023 2022
Omzet 59,6 60,1
Bedrijfsresultaat* 9,93 9,68
Wpa* 2,6 2,57
*Onderliggend

Met name de Amerikaanse Beauty & Wellbeing-tak genereerde goede volumegroei door het jaar heen. De ijsverkopen stelden wederom teleur. De dertig ‘Power Brands’, goed voor circa 75% van de concernomzet, kwamen over 2023 tot een onderliggende omzetgroei van 8,6%.

De in de afgelopen jaren zo ingezakte onderliggende operationele marge steeg over 2023 met 60 basispunten tot 16,7%. De markt had hier op 16,5% ingezet. De onderliggende winst per aandeel bedroeg €2,60 (+1,4%), €0,01 onder de consensusverwachting.

Voor dit jaar rekent Unilever op een onderliggende omzetgroei van 3-5% met een meer evenwichtige verdeling tussen prijs en volume. De onderliggende operationele marge zal bescheiden stijgen. Het bedrijf geeft daarmee te kennen aan de marktverwachting van een marge van 16,9% te kunnen voldoen.

Advies aandeel Unilever op ‘kopen’

Beleggers reageerden opvallend positief. Het feit dat Schumacher zich zo ontevreden opstelt geeft hoop op ingrijpendere maatregelen. Vanwege het groeipotentieel en de relatief lage koers-winstverhouding van 17, blijven wij het aandeel Unilever van een koopadvies voorzien.

Marktaandeel loopt terug

De teleurstelling van ceo Hein Schumacher zit hem vooral in de ontwikkeling van het marktaandeel. Bezien over de afgelopen twaalf maanden heeft slechts 37% van de activiteiten van Unilever marktaandeel weten te winnen. Dat impliceert dus dat 63% van de activiteiten marktaandeel verliest. Ook in het vierde kwartaal heeft zich deze negatieve trend doorgezet. Zo wordt terrein verloren aan huismerken in Europa en met name in Noord-Amerika verschuift de consumptie juist meer naar de echte topmerken. Dit verlies aan marktaandeel moet snel eindigen. Om dat te bewerkstelligen zullen investeringen in de dertig Power Brands nog meer prioriteit krijgen.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert