Beleggers Belangen Live

Unilever kent weer volumegroei

Unilever wist in het vierde kwartaal het jaar goed te maken. Niet alleen werden prijzen verhoogd, er werden ook veel meer producten verkocht.

Unilever’s autonome omzetgroei (zonder de voor verkoop bestemde spreads: margarine en dergelijke) kwam in de eerste negen maanden van 2017 voor het overgrote deel van prijsverhogingen (2,9 procentpunt) en slechts marginaal van meer verkochte hoeveelheden (0,3 procentpunt). In het vierde kwartaal van 2017 was het beeld totaal omgekeerd: 3,2 procentpunt omzettoename door volumegroei en 0,7 procentpunt door prijsstijgingen. Dat is een veel betere mix, omdat prijsverhogingen hun grenzen kennen.

Over het hele jaar genomen droegen de hoeveelheden 1 procentpunt aan de omzetgroei bij en de prijzen 2,4 procentpunt. Die mix was dus nog het gevolg van de eerste negen maanden.

Prijsverhogingen waren in 2017 vooral dominant bij de nieuw te vormen divisie Foods and Refresments, en dan in het bijzonder bij Refreshments (ijs en thee). De ommekeer naar meer volumegroei in het vierde kwartaal kwam vooral van Personal Care en Home Care. Nieuwe producten (na acquisities), productinnovaties en ingrepen in de organisatie van Unilever sloegen goed aan. Voorts hadden India en het VK in 2016 zwak gepresteerd. Bij Foods en Refresments was dit effect niet goed zichtbaar.

Opkomende markten domineren

Geografisch gezien kwam de omzetgroei van Unilever volledig uit de opkomende markten. In de ontwikkelde markten bedroeg deze -0,2% (weer exclusief de spreads). Unilever had een doelstelling voor de totale omzetgroei van 3-5%. Het bedrijf zat met 3,5% aan de onderkant van die bandbreedte.

Met de totaalomzet van €53,7 mrd presteerde Unilever volgens verwachting. Dat gold ook voor het autonome operationeel resultaat van €9,4 mrd (+9%) en dus tevens voor de marge. Die kwam met 17,5% 1,1 procentpunt hoger uit dan in 2016. Unilever is daarmee goed op weg naar de middellangetermijndoelstelling van een marge van 20%. De nettowinst steeg met 17%, tot €6,5 mrd.

Unilever presteerde als verwacht. Het bedrijf handhaafde de omzetgroeidoelstelling van 3-5%, met daarbij margestijging. Bij een k/w van 19,6 handhaven we daarom ons houdadvies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert