Beleggers Belangen Live

TMG straalt optimisme uit ondanks zwakkere cijfers

De omzet van TMG daalde in 2015 met 6,8%, naar €482,3 mln (-€35,4 mln). De drukwerkinkomsten verminderden met €4 mln, bij een hogere losse verkoop. De advertentie-inkomsten namen af met €25,6 mln, naar 149,3 mln, waarbij digitaal een daling van €1,8 mln vertoonde, naar €33 mln. In 2014 was de totale omzetdaling met €24,5 mln minder groot. Dit biedt dus geen hoopgevend beeld van de omzetontwikkeling.

Het door ons berekende resultaat vóór belastingen (brutowinst) nam met circa 25% af, van €9,5 mln naar €7,1 mln. Uit de tabel blijkt dat reorganisatielasten (2015), extra afschrijvingen (2014) en de verkoop van deelnemingen (2013 en 2014) grote invloed hebben op de gerapporteerde brutowinst en daarmee ook op de nettowinst die in 2014 en 2015 door de extra posten beide negatief waren.

Jaarresultaten  
In mln € 2015 2014 2013
Omzet 482,3 517,7 542,2
Brutowinst -22,8 -38,6 215,6
Nettowinst -23,6 -38,1 177,9

 

Vernieuwing
De omzetdaling is dus zelfs versneld, wat druk geeft op de winst. TMG heeft daartegen meerdere maatregelen genomen. De eerste en snelst gerealiseerde is de reductie van kosten. Dit gebeurt door hogere efficiency en het afstoten van activiteiten die niet meer als kerntaken worden gezien. Zo is het bedrijf nu bezig het grootste deel van de drukkerij-activiteiten uit te besteden, wat leidt tot personeelsvermindering.

Om de omzet te vergroten is het formaat van de krant (in 2014) aangepast en is de redactie gereorganiseerd. Verder zijn de digitale activiteiten uitgebreid en is met Talpa een gezamenlijk initiatief aanstaande waardoor TMG meer aanwezig zal zijn in de media. Deze initiatieven zullen echter pas geleidelijk in de omzet zichtbaar worden. TMG heeft er vertrouwen in, getuige het herstel van de dividenduitkering. Wij blijven voorzichtig: ‘verkopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert