Beleggers Belangen Live

Tipterugbik: Autoliv maakt het niet waar

Het aandeel Autoliv is de afgelopen twaalf maanden met 11,4% gedaald. Het dividend van 2,3% zorgt ervoor dat het totale verlies voor de belegger 9,1% is. Het is niet waarschijnlijk dat de daling is veroorzaakt door de resultaten; in 2016 steeg de omzet met 9,9% en de nettowinst met 24,1%.

Het aandeel Autoliv ging met meer dan 10% onderuit nadat vorig jaar juni bekend werd dat het VK uit de Europese Unie zou vertrekken. Na een herstel van de koers kreeg het Zweedse Autoliv begin dit jaar weer klappen na het bekendmaken van de vierde kwartaalcijfers. Beleggers hadden betere resultaten verwacht. Verder werd er negatief gereageerd op de kosten van $60 mln per jaar voor Zenuity, een joint venture van Autoliv met Volvo. Zenuity werkt aan het ontwikkelen van software voor zelfrijdende auto’s.

Het gaat nog steeds prima met het bedrijf. Er wordt dit jaar een omzetstijging van ongeveer 2% verwacht, de k/w is met 16,4 niet overdreven hoog en het dividendrendement is 2,3%. Maar we denken ook dat het nog wel een aantal jaren zal duren voor de zelfrijdende auto inkomsten gaat genereren. De koers van het aandeel zal dan ook geen impuls krijgen van Zenuity en we verlagen daarom het advies van ‘kopen’ naar ‘houden’.

 

Lees ook: Prachtig rendement op bandenfabrikant


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert