Beleggers Belangen Live

Tesla | Waarom we het populaire aandeel op ‘verkopen’ laten

Jeff Thijssen
Jeff Thijssen Expert

Een gebrek aan vraag naar de auto’s van Tesla zorgde voor minder groei dan het management had gehoopt. En de aangekondigde prijsverlagingen kennen voor- en nadelen. 

Tesla wist in het vierde kwartaal van 2022, 405.278 voertuigen uit te leveren. Dit is aanzienlijk minder dan de 450.000 waarop werd gemikt. Desalniettemin was er sprake van een groei van 31% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Voor geheel 2022 kwam de teller uit op 1,3 miljoen voertuigen. Het groeicijfer op jaarbasis van 40% is fors, maar wel onder de eigen doelstelling: een jaarlijkse groei van 50%.

Vraagval

Oorzaak van de tegenvallende verkopen blijkt de vraag. Angst voor een recessie speelt Tesla mogelijk parten, maar waarschijnlijk ook de fors toegenomen concurrentie. Om de vraag een impuls te geven heeft Tesla de afgelopen weken de prijzen van verschillende modellen in Europa, China en de VS flink verlaagd. In sommige gevallen gaat het om een prijsverlaging van meer dan 20%.

Dankzij deze korting valt een aantal modellen in verschillende landen weer in de prijscategorie waarbij de consument gebruik kan maken van een subsidieregeling voor een elektrisch voertuig. Dat zal op de korte termijn de verkoopaantallen stuwen.

Solide balans

Het management van Tesla rekent erop dit jaar 1,8 miljoen voertuigen uit te leveren. Tesla blijft de productie opschroeven en doet daarvoor flinke investeringen. De balans biedt hiervoor voldoende ruimte. De netto kaspositie bedroeg eind 2022 $22 mrd. Ook is Tesla inmiddels goed winstgevend. In 2022 werd een omzet behaald van $81,5 mrd, een toename van 51% ten opzichte van 2021. De nettowinst verdubbelde ruimschoots naar $12,6 mrd. De vrijekasstroom bedroeg $7,6 mrd.

Aandeel Tesla blijft op ‘verkopen’

Prijsverlagingen zorgen direct voor druk op de marges. In 2022 daalde de brutomarge reeds van 29,1% in het eerste kwartaal, naar 23,8% in de laatste drie maanden van het jaar. Een trend die zich verder door zal zetten in de eerste helft van 2023. Tegelijkertijd is twijfel ontstaan of de vraag naar Tesla’s voertuigen groot genoeg is voor de ambities. De strijd om marktaandeel wordt steeds heviger.

Door het uitblijven van een doorbraak op het gebied van autonoom rijden, ben ik bij een geschatte k/w 2023 van 38 terughoudend. Het advies blijft ‘verkopen’.

Aftellen naar de beleggersdag

Topman Elon Musk heeft in 2022, door onder andere de overname van Twitter, ter waarde van circa mrd aan eigen aandelen Tesla verkocht. Dat baarde menig aandeelhouder zorgen en het was voor Beleggers Belangen een van de redenen het aandeel geruime tijd te voorzien van een verkoopadvies, nadat we het eerder lang op ‘kopen’ hadden staan.

In een interview zei Musk recent dat hij voorlopig geen aandelen meer van de hand doet. Daarmee hoopt hij het vertrouwen van beleggers terug te winnen. De aankondiging van nieuwe modellen of voortgang op het gebied van autonoom rijden kan het vertrouwen eveneens een impuls geven. Aandeelhouders wachten dan ook met smart af wat Tesla op 1 maart te melden heeft op de beleggersdag.

Jaarcijfers Tesla
In $ mrd 2022 2021
Omzet 81,5 53,8
Vrije kasstroom 7,6 5,0
Wpa (in $) 4,07 2,26

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeff Thijssen

Jeff Thijssen

Expert

Jeff Thijssen (1982) werkt sinds 2019 bij Beleggers Belangen. In 2008 behaalde hij zijn Bachelor Business Administration aan de Hogeschool van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij in diverse functies bij de Nederlandsche Bank, ING, Binck Bank en TradersOnly. Jeff is een ervaren beurshandelaar die zich bij broker TradersOnly heeft gespecialiseerd in de optiematerie. Bij Beleggers Belangen schrijft hij over de ontwikkelingen op de financiële markten en volgt hij de aandelen uit de sector Industrie.

Meer artikelen van deze expert