Beleggers Belangen Live
Advies | Advies

Terugval Lotus Bakeries biedt kansen

Lotus Bakeries

De meeste smaken van voedingswaren zijn een lokaal gegeven. Iets wat hier doorgaans lekker wordt bevonden, vindt de consument enkele honderden kilometers niet meer smaakvol.

Af en toe is er echter een smaak die wel de wereld weet te veroveren. De typische gekarameliseerde smaak van het speculooskoekje Lotus Biscoff doet de lokale favoriet meer en meer uitgroeien tot een wereldwijd icoon.

De verdere succesvolle mondialisering van Lotus Biscoff is de absolute basis van dit spectaculair groeiverhaal (11,9 mrd koekjes; 57% van de groepsomzet). In de eerste zes maanden goed voor een groei met 11%, de maximale toename die met de huidige productiecapaciteit mogelijk is.

Beterschap op komst

Op dat vlak is er trouwens beterschap op komst. De fabriek in het Thaise Chonburi, die de groei in Asia Pacific moet faciliteren, zal dit jaar nog in gebruik worden genomen zodat nog dit jaar de eerste koekjes van de band zullen rol en tegen mei van volgend jaar de fabriek volop zal kunnen produceren met dezelfde unieke smaak van de fabrieken in het Belgische Lembeke en het Amerikaanse Mebane.

Meer dan ooit kan dan ook met vertrouwen de ambitie om van Biscoff op langere termijn een top-drie koekje van de wereld te maken, worden uitgesproken. Al houdt dat nog een verdubbeling van de huidige volumes/omzet in. Biscoff staat nu op vijf. De focus ligt op het koekje en de speculoospasta. Voor de groei voor Biscoff chocolade en ijscrème wordt resoluut de kaart van het partnership getrokken (Mondelez, Froneri).

De tweede groeimotor is de verdere ontplooiing in steeds meer landen van de gezonde snacks (Bear, Nakd, Trek en Kiddylicious; 25% van de groepsomzet). Hier was het groeiritme van 16% in het eerste semester weer indrukwekkend, in lijn met het langjarig gemiddelde van 17% sinds de start zowat een decennium geleden. De derde pijler in het Lotus Bakeries-verhaal zijn de lokale specialiteiten zoals de Luikse Wafels, Peijnenburg ontbijtkoek en Snelle Jelle.

Advies aandeel Lotus Bakeries is ‘kopen’

Daar is groeien veel minder een evidentie en dat werd in de eerste jaarhelft met een stabiele omzet opnieuw onderstreept. Lotus Bakeries (Investeerderspagina) is een blijft een uitzonderlijk groeiverhaal op Euronext Brussel. Vandaar het koopadvies, al is de waardering (39 keer de winst 2025) wel aan de hoge kant. Het koopadvies geldt dan ook vooral voor de lange termijnbelegger.

Uniek groeiverhaal

Het unieke groeiverhaal maakt van Lotus Bakeries ook een fraaie dividendgroeier. In 2010 werd nog €8,80 bruto per aandeel als dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In 2025 was dat €76 bruto per aandeel of een gemiddelde jaarlijkse groei van 10,5% over die vijftien jaar. Leuk aan het dividendverhaal is ook dat de dividendgroei versnelt: van 19% gemiddeld over de voorbije vijf jaar naar bijna 24% gemiddeld over drie jaar en +31% voor het voorbije boekjaar. Het zal dus hooguit nog twee jaar duren alvorens het brutodividend meer dan €100 per aandeel zal bedragen. Omwille van die forse dividendgroei hebben we het aandeel recent opgenomen in de Dividendportefeuille.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Danny Reweghs

Danny Reweghs (1965) studeerde economische wetenschappen aan de KU Leuven en fiscale wetenschappen aan de Fiscale Hogeschool Brussel. Sinds 2009 is hij directeur strategie bij Trends-Inside Beleggen. Hij is sinds 1999 ook vaste beurscommentator op de financiële zender Kanaal Z en auteur van diverse beleggingsboeken, waaronder bestseller ‘Haal alles uit uw beleggingen’ (2021).

Meer artikelen van deze expert