Het is een uitdaging om een Europese beursgenoteerde kruidenier te vinden voor deze rubriek. De keuze valt op het Franse Casino, omdat er net als bij Tesco een kans is dat het bedrijf het ergste achter de rug heeft en zich verbetert.
Frankrijk vormt voor Casino met 39% uiteraard de grootste markt. Brazilië is de tweede markt. In beide landen werkt het bedrijf met meerdere formules: hypermarkten (het grootst), supermarkten en gemakswinkels (het kleinst). Dit gebeurt zowel in het hoge als in het lage prijssegment (discounters). In de Franse prijzenslag van de afgelopen jaren hadden de hypermarkten het moeilijk. Vanaf 2012 heeft Casino daarom de prijzen snel verlaagd; de Duitse prijsvechters hebben in Frankrijk geen marktaandeel gewonnen. Die prijzenslag ging wel ten koste van de winstmarge, maar leidt sinds midden 2015 wel tot autonome omzetgroei en toenemende marges.
Ook in de tweede markt, Brazilië, is er autonome groei bij Voeding en Drank. Maar in Latijns-Amerika doet de Elektronicatak het slecht. Ook de wisselkoersen spelen Casino parten. De nettowinst van de voortgezette activiteiten daalde in 2015 dan ook met 65%, naar €742 mln. Het herstel in Frankrijk, het terugbrengen van de schuldpositie en kansen om de hypermarkten winstgevender te exploiteren door vastgoedontwikkeling bieden echter kansen. Verwacht kan worden dat de winstgevendheid dit jaar weer stijgt. Bij een k/w van 16,8 is dit net als bij Tesco een speculatief koopadvies. Het dividendrendement is met 6,3% hoog.