Beleggers Belangen Live

Sligro begint pas aan herstel

Sligro zit in een transitiefase waarin niet alles goed loopt. Vanwege de vele omzettingen  en de vereiste managementaandacht daarvoor werd het aandeel eerder op ‘verkopen’ gezet.

De omzet van groothandel Sligro in Nederland steeg over heel 2019 met €40 mln, naar €2166 mln. Omdat daarvan echter €70 mln van de acquisitie van De Kweker kwam, resteert een autonome daling van €30 mln. Een van de problemen was dat Sligro wijn- en drankomzet verloor door het vertrek van een leverancier en daarmee van klanten. Sinds een jaar heeft de groothandel een eigen vestiging in Antwerpen. In België steeg de omzet mede daardoor met €9 mln, naar €229 mln. Er zijn echter opstartproblemen en veel van de levering aan Belgische klanten loopt daarom voorzichtigheidshalve nog via Nederland. De vestiging functioneert mede daardoor suboptimaal en met een startverlies.

Stijgende kostenplaatje van Sligro

De operationele kosten stegen de laatste jaren fors, met name in 2018. Daarvan was een deel te verklaren door acquisities, zoals die van de logistieke drank­omzet van Heineken en van de verkoop van supermarktketen Emté. Maar er was ook een deel in 2018 eenmalig. Desondanks stegen de operationele kosten ook vorig jaar, onder meer door nieuwe, aan IT gerelateerde extra uitgaven. Sligro verwacht dat de last van deze relatief vaste kosten zal gaan afnemen door omzetgroei. Maar die is gering. Het bedrijf moet in de overgang naar een nieuwe IT-infrastructuur ook het oude systeem in bedrijf houden, maar alle vernieuwingswerkzaamheden gaan nog wel enige tijd duren. Tot die tijd zal ook de eventuele kostendaling en efficiencywinst op zich laten wachten.

De nettowinst van de voortgezette activiteiten daalde van €46 mln naar €34 mln. Het management toonde echter vertrouwen en handhaafde het dividend per aandeel op €1,40. Operationeel verwacht ik voor 2020 enige verbetering, maar er zijn ook risico’s, zoals de problemen die bestaan bij het transport van de goederen (hogere salarissen, gebrek aan chauffeurs) en daarmee bij de klantenservice. Ik blijf daarom bij een k/w van 20,6 bij ‘verkopen’.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert