Online verkopen en een sterke aanwezigheid in China zijn de drijvende krachten voor SEB. De relatief kleine professionele divisie staat nog steeds zwaar onder druk dankzij het coronavirus.
De omzet van SEB over de de eerste negen maanden van 2020 kwam uit op €4,71 mrd, tegen €5,11 mrd in 2019. Het operationel resultaat daalde van €407 mln naar €324 mln. Voor heel 2020 rekent SEB, bekend van merken als Moulinex en Tefal, op een omzetdaling van 5 tot 6%. In het derde kwartaal was er, met uitzondering van de professionele markt, omzetgroei in alle regio’s t.o.v. 2019. SEB behaalt 90% van zijn omzet op de consumentenmarkt. De met 10,5% van de omzet kleine zakelijke divisie (o.a. koffiemachines WMF) heeft nog altijd last van Covid-19 nu veel horeca gesloten is. De omzet daalde hier in Q3 met 39,4%.
SEB blijft koopwaardig
Daar staat een sterke groei van online verkopen van kleine huishoudelijke apparatuur tegenover, met een hoofdrol voor China, dat goed is voor 28% van de omzet van SEB. In China wordt inmiddels 65% van de omzet online gerealiseerd en ook in Europa (37% van de omzet) verdubbelde de online omzet. Met name dankzij China blijft SEB koopwaardig voor de lange termijn.