Beleggers Belangen Live

Prijzig doch prachtig | Stormachtig groeiend softwarebedrijf

Bedrijven uit de technologiesector hadden over de koersen van hun aandelen al niet te klagen, maar in de coronacrisis is het helemaal hard gegaan. Deze softwaremaker weet hiervan mee te profiteren.

De technologiesector is dit jaar voor een belangrijk deel immuun gebleven voor de gevolgen van de coronacrisis. Wat heet: vele techbedrijven hebben er juist van geprofiteerd, omdat hun producten en diensten het leven en werken in afzondering aangenamer en eenvoudiger maken. Een van die bedrijven is het Amerikaanse Adobe, dat actief is in de ontwikkeling, verkoop en ondersteuning van eigen softwareproducten en -technologieën voor zowel consumenten als professionals.

Sterke merken van Adobe

De markt voor deze producten groeit, nu consumenten steeds meer tijd online doorbrengen en bedrijven om die reden hun advertenties  en producten steeds meer online aanbieden en steeds meer gebruikmaken van clouddiensten. Adobe faciliteert al deze activiteiten. Het bedrijf is onder meer bekend van de grafische programma’s Acrobat, Photoshop en InDesign, maar levert ook software die de effectiviteit van advertenties en marketing meet.

De laatste jaren kenmerkt de strategie zich door de overstap van het verkopen van softwarepakketten naar het leveren van producten en diensten via de cloud. Het overgrote deel van de activiteiten loopt inmiddels via abonnementen. Bestond de omzet in 2016 nog voor 75% uit abonnementeninkomsten, inmiddels is dat 92%. Meer abonnementen betekent meer zekerheid over de omzetontwikkeling.

De strategie van Adobe pakt gunstig uit en de markt groeit, waardoor de omzet van het bedrijf tussen 2016 en 2019 kon groeien van $5,9 mrd naar $11,2 mrd. Een hogere efficiency door relatief lagere kosten leidde in die periode tevens tot een verhoging van de operationele marge (ebitda) van 27 naar 35,5% en de nettowinst per aandeel nam toe van $3,01 naar $7,87. Over de eerste negen maanden van 2020 steeg de omzet met 19% en het operationeel inkomen met 32%. De nettowinst stijgt ook door: voor 2020 verwachten de analisten $9,94 per aandeel en voor 2021 één van $11,81.

Aandeel Adobe prijzig doch prettig

Met een k/w van 48 is Adobe prijzig, maar de groeiperspectieven zijn ook goed te noemen. Ik vind het aandeel op het huidige koersniveau koopwaardig, maar u kunt natuurlijk altijd wachten op een koersdip.

KERNGEGEVENS
Fondscode ADBE
Beurs New York
Hoogste koers $536,88
Laagste koers $255,13
Beurswaarde $299,9 mrd
Koers-winstverhouding 2019/20 48
Dividendrendement

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert