Beleggers Belangen Live

Advieswijziging TomTom | Aandeel naar kopen (wel met kanttekening)

TomTom heeft de weg omhoog nu echt ingeslagen, blijkt uit het eerstekwartaalrapport. Het aandeel is daarmee koopwaardig geworden, maar wel met de nodige risico’s.

TomTom heeft een mooie omzetgroei van 9,6% én winst geboekt in het eerste kwartaal. Vooral bij ‘automotive’ gaan de zaken goed. Die omzet steeg met 34% in het eerste kwartaal. Bij andere onderdelen daalde de omzet. Maar omdat automotive inmiddels de grootste omzetbron is (57,6% in het eerste kwartaal), is het resultaat per saldo positief.

Automotive levert software en hardware aan autoproducenten. Volgens TomTom rijdt één derde van de nieuwe geautomatiseerde auto’s rond met navigatiesoftware van het bedrijf. Geautomatiseerde auto’s hebben vergaande mogelijkheden om besturingstaken over te nemen van de chauffeur.

Hogere taxatie

Dit resultaat is beter dan ik verwacht had. De groei is mooi, maar wellicht nog beter is het feit dat de onderzoeks- en ontwikkelingskosten zijn gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van ’22. Daardoor is winst nu mogelijk, €0,02 per aandeel in het eerste kwart. Mijn eerdere taxatie voor de wpa voor dit jaar (€0,01) ziet er nu te laag uit.

TomTom verwacht dit jaar een omzet te gaan behalen van €540-580 mln. Ik ga ervan uit dat er in de komende kwartalen nog enige verbetering te zien zal zijn door kostenbeperkingen en verhoog de taxatie daarom naar €0,10.

TomTom in cijfers
In mln € 2024t 2023t 2022 2021
Omzet 600,0 560,0 536,3 506,9
Nettowinst 39,7 13,2 -102,7 -94,7
Wpa (in €) 0,30 0,10 -0,80 -0,74

Aandeel TomTom naar ‘kopen’

Voor volgend jaar ga ik uit van een weer wat lager percentage onderzoek en ontwikkeling (zie kader), en een omzetgroei van ongeveer 7%. Die aannames zijn niet heel schokkend, maar leiden wel tot een veel hogere winst per aandeel, €0,30. De balans van TomTom is sterk, met veel cash (nu €321,1 mln, €2,43 per aandeel) en geen leningen. De uitstroom van geld is nu aanmerkelijk lager, waardoor het er sterk op lijkt dat niet al die cash gebruikt zal moeten worden voor investeringen. Daardoor is de waardering van het aandeel mogelijk lager dan het lijkt puur op basis van de k/w.

Verder is een flinke winstgroei mogelijk. Bij een stijgende omzet met gelijkblijvende of dalende ontwikkelingskosten kan de nettowinst veel harder groeien dan de omzet. Het advies voor het aandeel TomTom gaat naar ‘kopen’, wel met de waarschuwing dat het risico bovengemiddeld is.

Onderzoek en ontwikkeling

Vorig jaar besteedde TomTom 70,4% van de omzet aan onderzoek en ontwikkeling. Een bijzonder hoog deel. Dat was/is nodig, om in de transitie naar de (uiteindelijk) zelfrijdende auto een belangrijke rol te kunnen spelen. Maar de piek in investeringen lijkt achter de rug.

In het eerste kwartaal was het percentage gedaald naar 60,1%. Die 10 procentpunten maken het verschil tussen winst en verlies. Als die trend doorzet, en het volgend jaar bijvoorbeeld 55% wordt, kan de winst nog flink omhoog. Bij mijn omzettaxatie voor volgend jaar en het genoemde percentage (55) zal de absolute uitgave aan ontwikkeling 12,5% lager zijn dan in 2022. Niet dramatisch minder dus.

 

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert