Unilever heeft onderliggend over het derde kwartaal meer omzet geboekt dan verwacht. Vooral in Noord-Amerika wint het flink marktaandeel met de focussegmenten Beauty & Wellbeing en Personal Care.
Goed voor 2 minuten leesplezier
Omzet Unilever groeit harder dan verwacht
Mis geen essentiële beleggingskansen
Blijf voor slechts 1 euro per week altijd op de hoogte van marktbewegingen en krijg toegang tot alle premium content.
- Dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws
- Digitaal toegang tot meer dan 25 topmerken
- Altijd toegang tot de digitale editie én het archief
- Deel uw abonnement met 2 anderen
Unilever boekte over het derde kwartaal een omzet van €14,7 mrd, ofwel een afname van 3,5%. Gecorrigeerd voor desinvesteringen (1%) en negatieve valuta-effecten (6,1%) is wel sprake van een mooie onderliggende groei van 3,9%, beter dan de verwachte 3,7%. De volumes namen met 1,5% toe. Vergeleken met de onderliggende groei van 3,4% over de eerste jaarhelft is er sprake van een mooie versnelling in het derde kwartaal. Unilever’s Power Brands, goed voor 78% van het totaal, boekten een onderliggende omzetgroei van 4,4%. Winstcijfers verschaft het concern niet over het derde kwartaal.
De stevigste groei valt wederom waar te nemen bij de qua omzet grootste divisies. Beauty & Wellbeing boekte een mooie onderliggende omzetgroei van 5,1% tot €3,2 mrd. Personal Care liet een onderliggende omzetgroei van 4,1% tot €3,3 mrd aantekenen. Dit past in de strategie om de focus met name op deze twee divisies te leggen. De voedingstak groeide onderliggend met 3,4% tot €3,1 mrd en bij Home Care was sprake van een onderliggende groei van 3,1% tot €2,8 mrd. Ice Cream boekte een onderliggende groei van 3,7% tot €2,3 mrd.
Advies aandeel Unilever blijft ‘houden’
Geografisch gezien springt met name Noord-Amerika eruit met een onderliggende groei van 5,5%. Het zijn ook hier de twee grootste divisies die de sterkste bijdragen aan leverden. Unilever (Investeerderspagina) claimt verder marktaandeel te winnen in de ontwikkelde landen. In de Emerging Markets was sprake van een groeiversnelling tot 4,4%. De groei in focusland India viel met 2% echter tegen door belastingmaatregelen.
Het bedrijf houdt vast aan de prognose dat de onderliggende groei dit jaar 3-5% zal bedragen en de tweede jaarhelft beter zal verlopen dan het eerste semester, ondanks uitdagende marktomstandigheden. De operationele marge zal over de tweede jaarhelft minimaal 18,5% bedragen en exclusief de lager renderende ijstak zelfs een vol procentpunt hoger. Een prima update, waarbij vooral de prestaties in Noord-Amerika geruststellend zijn. Bij een koers-winstverhouding van 18 hou ik vast aan het houdadvies.
Uitstel IPO ijsdivisie
Door de sluiting van de Amerikaanse overheidsdiensten wordt de separate beursgang dit jaar van Unilever’s ijsdivisie The Magnum Ice Cream Company (TMICC) uitgesteld. De primaire notering in Amsterdam en secundaire noteringen in New York en Londen stonden voor 10 november gepland. Voor de notering in New York dient de U.S. Securities and Exchange Commission de registratieverklaring effectief te verklaren. Dit is nu niet mogelijk. Unilever zegt zich geen zorgen te maken. ‘De timing van de beursgang is ondergeschikt aan de kwaliteit van het onderliggende bedrijf en de groeivooruitzichten.’ Unilever zal een belang van 19,9% in TMICC houden en dat geleidelijk afbouwen.