Beleggers Belangen Live

Netflix | Streamer verrast met groei aantal abonnees

Karel Mercx
Karel Mercx Expert

Afgelopen kwartaal groeide het aantal abonnementen met 2,4 miljoen naar 223,1 miljoen en Netflix denkt dat er in het vierde kwartaal nog eens 4,5 miljoen bijkomen.

In het eerste halfjaar was Netflix ruim een miljoen abonnementen kwijtgeraakt. De afgelopen drie maanden waren het kwartaal van de waarheid. Wereldwijd zijn consumenten door de inflatie bezig om te bezuinigen en de grote vraag was hoeveel waarde een gemiddelde consument hecht aan een Netflix-abonnement. Sommige analisten wezen erop dat een abonnement eenvoudig op te zeggen is, wat een snelle besparing oplevert.

 

Dat het aantal abonnees zelfs groeit, toont dat Netflix voor consumenten belangrijker dan ooit is. Alleen al naar het vierde seizoen van Stranger Things werd 1,4 miljard uur (!) gekeken en van de top-10 van meest bekeken seizoenen van series en films vielen er zeven in het afgelopen kwartaal. In tijden van inflatie is Netflix nog essentiëler dan normaal omdat het veel goedkoper vertier is dan uit eten, naar een pretpark of andere uitjes. Wanneer er geld tekort is, dan worden filmavondjes belangrijker.

Ruimte voor groei

Netflix heeft van de totale tv-markt in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk 8% in handen. Dit getal groeit ieder jaar en dat laat zien dat er nog ruimte genoeg is voor Netflix is om ook op andere markten te groeien. De VS en het VK zijn in de amusementsindustrie voorlopers en andere landen volgen hun traject.

Die verdere groei wil Netflix onder meer bereiken door komende maand in twaalf landen een goedkope variant van het abonnement te lanceren, waarbij kijkers advertenties voorgeschoteld krijgen. De inkomsten uit die abonnementen in combinatie met de opbrengst van de advertenties moet gelijk of iets hoger liggen dan het reguliere abonnement. Volgens Netflix is de vraag van adverteerders opvallend groot, maar het bedrijf wil niets kwijt over de prijzen om te adverteren. Uit geluiden van de markt blijkt dat die prijs stukken hoger ligt dan bij andere platforms.

Advies aandeel Netflix op ‘kopen’

De verhouding tussen de omzet en de beurskoers tot slot is 3,5 en het aandeel is daarmee veel goedkoper dan aan het begin van dit jaar (9). Het advies voor het aandeel Netflix blijft ‘kopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Karel Mercx

Karel Mercx

Expert

Karel Mercx (1981) is sinds 2015 beleggingsspecialist bij Beleggers Belangen. Eerder werkte hij al tussen 2007 en 2013 als redacteur voor Beleggers Belangen en was hij daarna actief als beleggingsspecialist bij broker Lynx. Karel is een bekend gezicht in de beleggingswereld: hij won in 2013 het grootste onlinebeleggersdebat van Nederland, werd in 2014 verkozen tot beurstwitteraar van het jaar en was in 2015 beleggingsspecialist bij het RTLZ-beursspel. Zijn aandacht binnen Beleggers Belangen gaat uit naar technologie, edelmetalen, oliebedrijven, cryptocurrencies, opkomende landen, financiële dienstverlening, grondstoffen en alternatieve beleggingen.

Meer artikelen van deze expert