Beleggers Belangen Live

Luxeaandelen | Sector herboren na stimulering uit China

Maandenlang was het kommer en kwel voor de aandeelhouders van luxewaarden, nadat de jaren ervoor juist rimpelloos waren verlopen. Nu is weer een keerpunt in zicht. Twee (koerswijzer)aandelen onder de loep.

Tanend consumentenvertrouwen door de problematische situatie op de vastgoedmarkt doet de Chinese consument al een tijdje minder westerse luxeproducten consumeren dan voorheen. Maar er is beterschap in zicht. Een ongekend fors stimuluspakket moet de consumptie weer aanwakkeren en een einde maken aan de dalende vastgoedprijzen in de steden. Beleggers reageerden euforisch. Vooral de Europese luxeaandelen veerden spectaculair op en boekten koerswinsten van 15 tot 20% in één week tijd.

Eenzijdig Kering boeit kopers

Uiteraard veerden alle luxewaarden op door het nieuws uit China. Zo veerde het aandeel LVMH in één week op van afgerond €600 naar €700. Bij Kering zagen we toch wel heel veel enthousiasme onder kopers. Dit luxe-aandeel was de voorbije twaalf maanden dan ook liefst 41% teruggevallen. Kering, met wereldbekende merken als Gucci, Yves Saint Laurent en Boucheron in portefeuille, is zowat de tegenpool van LVMH. Het is immers erg afhankelijk van één merk, namelijk Gucci (60% van de groepsomzet) en nog meer van die ene markt, China. Gucci doet het nu al een tijdje minder en we blijven dan ook, zeker op langere termijn, LVMH verkiezen boven Kering.

L’Oréal blijft op ‘houden’

De grootste producent van schoonheids- en cosmeticaproducten ter wereld (jaaromzet €41 mrd), L’Oréal, blijft een toonbeeld van stabiliteit. Hier ging het met de koers de voorbije tijd neerwaarts, maar veel minder sterk dan bij de andere luxewaarden. De k/w van 31 is hoog, zelfs binnen de sector. Vorige maand nam het bedrijf toch weer een participatie in Abolis Biotechnologies, dat ingrediënten voor schoonheidsproducten levert. Het is een kleine investering, maar mogelijk met flink wat potentieel. Miljardenbedrijf L’Oréal blijft binnen de huidige woelige context van de wereldeconomie de favoriet binnen de Europese luxesector wegens de grote stabiliteit in de resultaten, maar wel met een houdadvies.

Advies LVMH omhoog naar ‘houden’

LVMH (Louis Vuitton, Moët, Hennessy) is veruit het grootste luxeconcern ter wereld (omzet €86 mrd, nettowinst €15 mrd) met een brede portefeuille (kleding, lederwaren, sterke dranken, parfums, uurwerken en taksvrije winkels). Azië (ex-Japan) zag de omzet in de periode april-juni liefst 14% teruglopen. Globaal bleef de organische omzetgroei beperkt tot 1%, daar waar de analistenconsensus op +3% had gerekend. De koers-winstverhouding is klassiek erg hoog (25 à 30), maar is de voorbije maanden teruggevallen tot 21. Midden in het herboren positivisme rond China kondigde LVMH een instap aan in het Italiaans luxemodemerk Moncler, onder meer bekend van (dure) jassen. Het toont aan dat LVMH zijn strategie trouw blijft en zeker niet is in ingedommeld. Het advies gaat omhoog van ‘verkopen’ naar ‘houden’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Danny Reweghs

Danny Reweghs (1965) studeerde economische wetenschappen aan de KU Leuven en fiscale wetenschappen aan de Fiscale Hogeschool Brussel. Sinds 2009 is hij directeur strategie bij Trends-Inside Beleggen. Hij is sinds 1999 ook vaste beurscommentator op de financiële zender Kanaal Z en auteur van diverse beleggingsboeken, waaronder bestseller ‘Haal alles uit uw beleggingen’ (2021).

Meer artikelen van deze expert