Beleggers Belangen Live

Lufthansa heeft onvoldoende antwoord op prijsvechters

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

De als uiterst cyclisch te boek staande luchtvaartsector kreeg bij de recente koerscorrectie de hardste klappen, maar nu de rust weer wat is teruggekeerd zijn dit ook de aandelen die het sterkst oplopen. Wie echter naar de koersgrafiek over het afgelopen jaar kijkt ziet grote verschillen tussen de Europese luchtvaarbedrijven. De International Consolidated Airlines Group (IAG), de groep rond British Airways, met onder meer Iberia en prijsvechter Vueling uit Spanje, presteert veruit het best. Het jaarrendement van IAG bedraagt 77%, fors meer dan Lufthansa (+23%). Ten opzichte van IAG reageert het Duitse concern veel te traag met kostenbesparingen en moeten ook nog eens een zware strijd voeren tegen de vakbonden en het eigen personeel. Lufthansa neemt in de winstprognoses al langer stakingskosten mee.

Lufthansa kent een wel gezonde schuldratio van 1,0, maar de solvabiliteit bedraagt slechts 17,5%. Van het bedrijf wordt de komende jaren geen winstuitkering verwacht.

GOEDKOPE OLIE

Over de afgelopen twaalf maanden is de olieprijs gedaald van $85 tot rond de $50 per vat. Dit vormt een grote katalysator voor de winsten in de luchtvaartsector. Lufthansa betaalt in 2015 $72,7 per vat voor 79% van het verbruik en voor 2016 $71 voor 69%. Het concern zag de inkomsten per stoel per kilometer in de eerste jaarhelft met liefst 5,7% dalen, met name ingegeven door prijsdruk. De lagere brandstofrekening bood compensatie. Vanaf 2017 lijkt dit relatieve kostenvoordeel voor de grote spelers echter beduidend af te nemen en ligt een verdere marktvergroting voor Ryanair en Easyjet in het verschiet. Zeker nu Ryanair de ticketprijs nog forser wil verlagen.

VERWACHTINGEN

Lufthansa verwacht nog altijd een onderliggende ebit van meer dan €1,5 mrd, tegen €1,17 mrd over 2014. Dit is exclusief stakingskosten. De omzet zal licht lager uitkomen dan de €30 mrd over 2014. Dit lijkt makkelijk haalbaar na een veel beter dan verwacht tweede kwartaal. Met een k/w van nog geen 6 verdisconteren beleggers de bedrijfsrisico’s in.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert