Automaker Stellantis heeft grootste plannen en behaalde vorig jaar mooie marges. Beleggers zijn gezien de lage waardering nog niet overtuigd en dat biedt kansen.
Stellantis, ontstaan uit een fusie tussen Peugeot en Fiat Chrysler, wist in 2022 mooie cijfers te presenteren. De omzet steeg op jaarbasis met 18% naar €179,6 mrd. Dalende autoverkopen in Europa door onder andere chiptekorten werden gecompenseerd door hogere verkoopprijzen. Met een verbetering van de ebit-marge van 11,9% naar 13% stelde het bedrijf niet teleur.
De nettowinst steeg met 26% naar €16,8 mrd (€5,31 per aandeel) en de vrije kasstroom bedroeg €10,8 mrd. Beleggers ontvangen €1,34 aan dividend per aandeel (dividendrendement 8,4%). Daarnaast wordt er voor €1,5 mrd (2,9% van de beurswaarde) aan eigen aandelen ingekocht.
Aandeel Stellantis blijft koopwaardig
Stellantis mikt tegen 2030 op een omzet van €300 mrd. De vrije kasstroom dient daarbij op te lopen naar €20 mrd per jaar. Aanjager van de resultaten moet de verkoop van elektrische voertuigen worden. In 2022 verkocht de groep 288.000 volledig elektrische voertuigen het doel voor 2030 is 5 miljoen stuks. Behoorlijk wat werk dus nog te verrichten. Bij een geschatte k/w 2023 van slechts 4 blijft het aandeel Stellantis koopwaardig.