Beleggers Belangen Live

Lage metaalprijzen zitten AMG dwars

Jeff Thijssen
Jeff Thijssen Expert

AMG heeft bovengemiddeld last van de coronacrisis doordat belangrijke eindmarkten als de luchtvaart- en autosector in zwaar weer verkeren. Desondanks blijven de vooruitzichten op de middellange termijn onveranderd goed.

De cijfers over het eerste kwartaal van Advanced Metallurgical Group (AMG) lagen in lijn met de gemiddelde verwachting onder analisten. Dat de metalenspecialist enorm veel last heeft van de coronacrisis zal beleggers niet verbazen. Belangrijke eindmarkten zijn namelijk de lucht- en ruimtevaart en de auto-industrie. In een toelichting liet het management weten dat de geplande aparte beursnotering voor de tak AMG Technologies tot nader order wordt uitgesteld vanwege ongunstige marktomstandigheden.

De omzet over de eerste drie maanden kwam uiteindelijk uit op $278 mln, een afname van 20% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Het operationele resultaat (ebitda) daalde met 56% naar $22,3 mln. Onderaan de streep werd een nettoverlies geboekt van $13,6 mln (- $0,48 per aandeel). In de conference call zei AMG ceo Heinz Schimmelbusch er vanuit te gaan dat in 2020 alle bedrijfseenheden een positief operationeel resultaat (ebitda) zullen behalen, ondanks de historisch lage metaalprijzen. Daarmee bevestigde AMG nogmaals dat het tot de goedkoopste producenten behoort van de metalen die het bedrijf wint. Een logische verklaring hiervoor is dat AMG verscheidene metalen wint door recycling in plaats van mijnbouw.

Vertrouwen in de toekomst

Ondanks alle onzekerheden houdt AMG vertrouwen in de toekomst; het dividend wordt dan ook gehandhaafd. Naast de focus op de kosten in tijden van crisis blijft het concern investeren in groei. AMG ligt op schema om de capaciteit van de recyclingfabriek in de VS te verdubbelen voor de verwerking van gebruikte katalysatoren afkomstig van olieraffinaderijen. Daarmee wil het bedrijf profiteren van de verwachte toename van het gebruik van katalysatoren de komende jaren. De vraag is zelfs bij de huidige lage olieprijzen groot, gestuwd door strengere eisen op het gebied van CO2-uitstoot.

De uitbreiding maakt het bedrijf minder afhankelijk van de luchtvaartindustrie, wat op een gunstig moment komt. AMG beschikt met een cashpositie van $209 mln over voldoende middelen om aan de verplichtingen te voldoen op de korte termijn. Het is aannemelijk dat de metalenproducent sterker uit de crisis zal geraken. Ik herhaal het koopadvies.

EERSTEKWARTAALCIJFERS
In $ mln 2020 2019
Omzet 278 347
Ebitda 22,3 50,4
Nettowinst -13,6 14,8

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeff Thijssen

Jeff Thijssen

Expert

Jeff Thijssen (1982) werkt sinds 2019 bij Beleggers Belangen. In 2008 behaalde hij zijn Bachelor Business Administration aan de Hogeschool van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij in diverse functies bij de Nederlandsche Bank, ING, Binck Bank en TradersOnly. Jeff is een ervaren beurshandelaar die zich bij broker TradersOnly heeft gespecialiseerd in de optiematerie. Bij Beleggers Belangen schrijft hij over de ontwikkelingen op de financiële markten en volgt hij de aandelen uit de sector Industrie.

Meer artikelen van deze expert