Beleggers Belangen Live

HAL Trust | Korting wordt groter door niet genoteerde deelnemingen

De korting ten opzichte van de portefeuillewaarde neemt toe bij HAL. De vraag is nu of de korting op het aandeel groot genoeg is voor een adviesverhoging.

De nettovermogenswaarde per aandeel HAL is in 2022 iets gezakt: van €151,22 bij het begin van het jaar naar €147,72 aan het einde. Dat valt mee vergeleken met de resultaten van veel aandelenindices vorig jaar. Dat het resultaat bij HAL relatief gunstig uitpakt, komt omdat een flink deel van de portefeuille bestaat uit deelnemingen in niet-beursgenoteerde ondernemingen. De waarde daarvan is in de regel minder volatiel dan die van beursgenoteerde bedrijven.

Beursgenoteerd

Na de volledige overname van Boskalis is Vopak nu de grootste beursgenoteerde deelneming. Dit belang is goed voor bijna 18% van de totale huidige marktwaarde van HAL. Het aandeel Vopak is dit jaar (t/m 3 april) 14,0% gestegen, dus dat is goed nieuws. Per saldo zorgen de beursgenoteerde deelnemingen voor een stijging van de vermogenswaarde van HAL van ongeveer 3% dit jaar, dat is iets meer dan de stijging van 2,5% van het aandeel HAL.

Beursgenoteerde deelnemingen
Huidige marktwaarde* (mln €) Belang HAL Belang waarde (mln €)
Safilo Group 582,1 49,8% 290,1
SBM Offshore 2502,3 22,9% 572,5
Technip Energies 3697,3 13,1% 484,3
Vopak 3978,4 48,2% 1915,6
*peildatum 3 april

Niet genoteerd

Het deel niet-beursgenoteerde deelnemingen is nu het grootste deel van de waarde van HAL. Hoeveel die deelnemingen precies waard zijn, is moeilijk te zeggen. HAL bepaalt regelmatig een boekwaarde, maar dat blijven toch schattingen. De gezamenlijke omzet van deze deelnemingen bedroeg €7,6 mrd in 2022, de operationele winst was €403 mln. De nettowinst wordt niet bekendgemaakt door HAL. Maar de marges liggen in ieder geval niet hoog, en ook de omzetgroei is niet bijzonder hoog (3,4% vorig jaar).

Selectie niet genoteerde deelnemingen
Ahrend 100,0%
Anthony Veder Gr. 62,9%
Atlas Professionals 70,0%
Boskalis 100,0%
Broadview Holding 97,4%
Coolblue 48,9%
FD Mediagroep 100,0%
HAL Real Estate 100,0%
Prodrive Technologies 47,2%
Timber and Building Supplies Holland 78,1%

Aandeel HAL op ‘houden’

Beleggers in HAL berekenen dit jaar een grotere korting ten opzichte van de totale portefeuille dan eerder het geval was. Dat komt mogelijk omdat het lastig is om niet-genoteerde ondernemingen te waarderen. Vergeleken met de gepubliceerde nettovermogenswaarde geeft het aandeel een korting van ruim 20%.

Met de actuele waardering is dat verschil nog iets groter. Vanwege de onzekerheid over de niet-genoteerde deelnemingen vind ik het nog niet genoeg voor een adviesverhoging.  Mocht de korting richting of boven de 30% uitkomen, dan wordt een koopadvies wel aannemelijk. Het advies voor het aandeel HAL blijft dus ‘houden’.

Acquisities

HAL heeft een paar aankopen gedaan dit jaar: in februari werd het belang in Prodrive Technologies uitgebreid naar 47,2%. Prodrive maakt verschillende elektronische onderdelen en systemen en mechatronica. De omzet van dit bedrijf bedroeg vorig jaar €416 mln. Verder heeft HAL vorige maand alle aandelen in IQIP gekocht. IQIP levert allerlei uitrusting voor offshore-installaties zoals windmolenparken en boorplatformen. De omzet van IQIP bedroeg vorig jaar €102 mln. Dit zijn interessante aankopen, maar de invloed op de portefeuille is beperkt. Deze bedrijven zijn relatief klein. De omzet van bijvoorbeeld Boskalis (100% eigendom HAL) was vorig jaar €3,6 mrd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert