Beleggers Belangen Live

Kinepolis | Beeld bioscoopuitbater keert ten goede

Kinepolis, de grootste bioscoopuitbater van België, heeft een sterk eerste halfjaar achter de rug. Ook voor de tweede jaarhelft zijn de vooruitzichten goed, zeker met kaskrakers als Barbie en Oppenheimer.

De Kinepolis-groep ontving in het eerste halfjaar 16,8 miljoen bezoekers, 22,8% meer dan in de eerste jaarhelft van 2022. Keurige groeicijfers, die we voor een zuiver beeld idealiter vergelijken met de situatie voor de covidpandemie. Ten opzichte van 2019, het eerste ‘normale’ vergelijkingsjaar van voor de coronacrisis, zit het bedrijf nu op 94,7% van het aantal bezoekers destijds en in het tweede kwartaal zelfs op 97,9%. Kinepolis is dus bijna terug op pre-coronaniveau. Ter vergelijking, over het hele jaar 2022 werd ‘slechts’ 72,7% van het bezoekersaantal van 2019 gehaald.

Staking hollywood

Maar sinds 2019 kwam er één land bij (VS), vijf nieuwe bioscopen en vier overnames. Op vergelijkbare basis zit de onderneming nu op 75% van de bezoekersaantallen van 2019, omdat de Hollywood-output ook maar driekwart is van wat die was uit 2019. Volgend jaar zouden we ondanks de huidige staking in Hollywood terug in de buurt van de niveaus van 2019 moeten komen. De betere bezoekersaantallen kwamen er met dank aan onder meer de films The Super Mario Bros. Movie, Guardians of the Galaxy Vol.3 en het nog begin dit jaar aanhoudende succes van Avatar: The Way of Water. Heel belangrijk om de rest van het jaar in te schatten is dat kaskrakers Barbie en Oppenheimer nog niet in deze cijfers zitten omdat die pas in juli in de zalen kwamen.

De bezoekersaantallen zijn in het eerste halfjaar dus een absolute meevaller en omdat ook de uitgaven per bezoeker verder toenemen kon Kinepolis een recordomzet over de eerste zes maanden boeken van €285,3 mln. Dat is 25,1% meer dan in dezelfde periode vorig jaar, en 19,8% meer dan in het eerste halfjaar van 2019.

Advies aandeel Kinepolis op ‘kopen’

De halfjaarcijfers stemmen ons positief en we gaan ervan uit dat ook de komende zes maanden recordresultaten zullen opleveren. Dankzij Barbie, Oppenheimer en ‘ideale’ (veel regendagen) weersomstandigheden deze zomer zou dat ook zelfs in termen van bezoekersaantallen kunnen zijn. Bovendien verwachten we de komende jaren dat de groep de draad van externe groei (overnames) weer zal oppikken. Al die positieve elementen zitten niet in de huidige koers van het aandeel Kinepolis verwerkt. ‘Kopen’ dus.

Nog geen lagere schuld

Bezoekers zijn duidelijk bereid meer te betalen voor beleving en premiumproducten, zoals stoelen met extra comfort. De bedrijfskasstroom (ebitda) is met 20,1% gestegen en de ebitdal (ebitda aangepast voor huur) met 27,6%. Hogere operationele kosten (+37,3%) hielden een echte verbetering van de marge tegen. Lagere financiële kosten en een lager belastingtarief laten wel een ruime verdubbeling (+129%) van het nettoresultaat toe, tot €0,77 per aandeel. Het is dan ook teleurstellend dat de netto financiële schuld niet afneemt, maar stabiliseert op €422,6 mln, vergelijkbaar (-0,2%) met het niveau van eind vorig jaar (€423,5 mln) en de ratio netto financiële schuld/ebitdal boven 3 (3,2) blijft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Danny Reweghs

Danny Reweghs (1965) studeerde economische wetenschappen aan de KU Leuven en fiscale wetenschappen aan de Fiscale Hogeschool Brussel. Sinds 2009 is hij directeur strategie bij Trends-Inside Beleggen. Hij is sinds 1999 ook vaste beurscommentator op de financiële zender Kanaal Z en auteur van diverse beleggingsboeken, waaronder bestseller ‘Haal alles uit uw beleggingen’ (2021).

Meer artikelen van deze expert