Johnson & Johnson (JNJ) presenteert op dinsdag 19 juli de resultaten over het tweede kwartaal. Op het eerste gezicht lijken beleggers daar heel wat van te verwachten. De beurskoers is in de afgelopen twaalf maanden met maar liefst 12% opgelopen tot iets meer dan $122, het hoogste niveau ooit.
Die koersopmars wordt voor het overgrote deel niet zo zeer gedreven door anticipatie op mooie kwartaalcijfers als wel door de rol van Johnson & Johnson als veilige haven. Het bedrijf is samen met Microsoft de enige onderneming ter wereld die van de drie belangrijkste kredietbeoordelaars een AAA-rating krijgt. Dat is zelfs nog een stapje hoger dan de beoordeling voor de Verenigde Staten. De aanstaande miljardenovername van LinkedIn door Microsoft maakt de kans groot dat Johnson & Johnson binnenkort de laatst overgebleven partij met de hoogste kredietwaardigheid is. De onderneming combineert het zeer solide financiële karakter met een dividendrendement van 2,6%. De uitkering werd onlangs met 6,7% opgeschroefd naar $0,80 per kwartaal, waardoor het aandeel afstevent op het 54ste jaar op rij met een hogere dividenduitkering.
Deze eigenschappen zijn heel erg in trek bij beleggers die liever zo weinig mogelijk risico nemen, maar toch op zoek zijn naar een rendement dat wat hoger ligt dan dat van een spaarrekening. Het defensieve karakter verklaart waarom de koers slechts met 1,5% daalde op de dag van het Brexit-nieuws, terwijl de S&P500 met 3,6% terugviel. De index is sindsdien met 3% opgeveerd, maar de winst van Johnson & Johnson is zelfs dubbel zo groot. Dat wordt verklaard doordat de kans op een nieuwe renteverhoging een stuk kleiner is geworden door alle onzekerheid rondom de Brexit. Hierdoor kan het aandeel zijn rol van veilige haven wat langer blijven vervullen dan beleggers hadden verwacht. Een andere belangrijke voorwaarde daarvoor is een verdere stijging van de winst, waaruit het dividend wordt betaald.
Pleisters tot reumamiddelen
Het bedrijf bestaat uit drie divisies, waarvan de afdeling farmacie met een omzetbijdrage van bijna 50% de grootste is. Bijna een kwart van de inkomsten in dit segment is afkomstig van het reumamiddel Remicade, waarvan de groei door scherpe concurrentie gestaag afneemt. Daarnaast heeft Johnson & Johnson in dit segment verschillende middelen op het vlak van neurologische aandoeningen en oncologie. Het toekomstige groeitempo van deze divisie wordt bepaald door tien veelbelovende middelen – met de potentie om een jaaromzet te halen van ten minste $1 mrd – die in de periode tot 2020 naar de markt moeten komen. Het eerste medicijn in die reeks is Darzalex tegen leukemie, dat in het laatste kwartaal van vorig jaar werd gelanceerd. In de eerste drie maanden van dit jaar kwam de omzet op circa $100 mln uit. Die goede start was voor het Deense biotechbedrijf Genmab, dat als oorspronkelijk ontwikkelaar van het middel royalties ontvangt van Johnson & Johnson, aanleiding om de omzetprognose voor 2016 te verhogen. Het farmacieconcern zelf houdt er rekening mee dat de totale inkomsten van het middel in het meest gunstige scenario kunnen groeien tot $4 à $5 mrd in 2019.
De afdeling medische apparatuur levert bij Johnson & Johnson 35% van de omzet. Deze afdeling staat momenteel in het teken van een reorganisatie, waarbij circa 3.000 banen verdwijnen, wat een besparing van $1 mrd moet opleveren. Ten slotte is iets minder dan 20% van de inkomsten afkomstig van de divisie consumentenproducten, zoals pleisters, babyolie en –shampoo en mondverzorgingsproducten zoals Listerine. Hoewel die afdeling relatief klein is, de inkomsten in het eerste kwartaal met 6% daalden door nadelige valuta-effecten en de activiteiten niet direct tot de verbeelding spreken, ziet Johnson & Johnson toch veel potentie in de consumentendivisie. Dat blijkt uit een recente analistenpresentatie, waarin het concern voorrekende dat verkopen via internet van consumentenproducten en middelen die zonder recept verkrijgbaar zijn in 2020 in de zes belangrijkste markten circa $20 mrd bedraagt. Op basis van het huidige marktaandeel verwacht Johnson & Johnson daarvan $5 mrd mee te pikken.
Een ander signaal van de hoge verwachtingen voor deze activiteiten is de overname van haarverzorgingsspecialist Vogue International voor $3,3 mrd begin juni. Deze onderneming legt sterk de nadruk op de verkoop van producten op natuurlijke basis, zonder toevoeging van chemicaliën. Dit is een van de snelst groeiende marktsegmenten. Het ligt voor de hand dat het bedrijf binnenkort ook de afdeling medische technologie versterkt. In dit segment leunt Johnson & Johnson sterk op het relatief traag groeiende logopedie-segment. Hierdoor bleef het tempo van de omzetgroei de laatste jaren wat achter bij de marktgroei van 4 tot 6%. Een overname van een middelgrote sectorgenoot zou deze divisie een impuls kunnen geven. In dit opzicht is het de kunst om een goede balans te vinden. Een te kleine aankoop legt te weinig gewicht in de schaal voor het opschakelen van de omzetgroei, terwijl een te grote overname mogelijk de superieure kredietwaardigheid in gevaar brengt. Gezien de recente overnamehistorie weet het concern die middenweg goed te vinden.
[su_box title=”Hoge waardering in perspectief” style=”soft” box_color=”#f1f0ee” title_color=”#e40613″ radius=”1″]De hoge waardering van Johnson & Johnson steekt scherp af tegen die van veel andere bedrijven in de farma- en biotechsector. Met name in die laatstgenoemde bedrijfstak zijn de aandelen relatief goedkoop na een periode van snelle winstgroei en fluctuerende koersen. Het Amerikaanse analistenkantoor Standpoint Research becijferde dat het bedrijf ongeveer evenveel waard is als biotechreuzen Gilead Sciences, Biogen, Mylan, Celgene en generieke fabrikant Teva samen. De gezamenlijke winst van dit vijftal ligt echter ruim 50% hoger. Op basis van dat verschil stelde de zakenbank het advies voor Johnson & Johnson bij naar ‘verkopen’. Voorlopig moeten beleggers vooral niet te veel lezen in dit soort vergelijkingen met andere bedrijven, aangezien de koersontwikkeling veel meer gestuurd wordt door de rol van veilige haven dan door de waardering. [/su_box]
Lees ook: Johnson & Johnson zet zegetocht voort