Beleggers Belangen Live

Just Eat Takeaway | Op weg naar zwarte cijfers

Jeroen Boogaard

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway (JET) groeide in het eerste halfjaar minder hard dan verwacht. Wel is het bedrijf in zijn belangrijkste markten winstgevend op operationeel niveau.

De halfjaarcijfers van JET waren over de gehele linie zwakker dan verwacht. Het bedrijf verwerkte in het eerste halfjaar 509,4 miljoen orders, een daling van 7% vergeleken met dezelfde periode van 2021. De stagnatie komt niet onverwacht na de extra vraag tijdens de coronaperiode. Toch kwamen de orders onder de marktverwachting uit van 527,5 mln. De totale orderwaarde (GTV) bleef stabiel op €14,2 mrd, waar analisten gemiddeld genomen rekenden op €14,4 mrd.

Het verlies op ebitda-niveau werd teruggebracht van €189 mln tot €134 mln. De consensusverwachting lag op een ebitda-verlies van €123 mln. Onder de streep boekte JET een nettoverlies van €3,5 mrd. Daarin zit een impairment van €3 mrd op de waarde van de Amerikaanse dochter Grubhub vanwege de gedaalde waarderingen in de sector.

Omslag

Lichtpuntje is dat JET in Noord-Amerika in het tweede kwartaal op operationeel niveau de omslag naar winstgevendheid wist te maken, ondanks de aanhoudende negatieve invloed van maximumtarieven voor maaltijdbezorging in een aantal steden. Ook in het Verenigd Koninkrijk en Ierland werd een positief aangepast ebitda geboekt. Analisten gingen ervan uit dat JET hier de omslag pas volgend jaar zou maken. Noord-Europa is al langer winstgevend. Het bezorgbedrijf verwacht de positieve trend door te trekken en herhaalde de belofte van een positief ebitda in 2023.

Ook de outlook voor dit jaar werd gehandhaafd: een GTV-groei van circa 5% en een ebitda-marge van -0,5% tot -0,7% van de GTV. Beleggers reageerden positief op de cijfers en zetten de koers ruim 4% hoger. Daarbij speelt ook het nieuws dat Jörg Gerbig terugkeert als operationeel directeur een rol. Sinds 4 mei was hij geschorst na beschuldigingen over wangedrag bij een bedrijfsevenement. De oprichter van de Duitse dochter Lieferando geniet veel vertrouwen bij beleggers.

Advies JET blijft op ‘kopen’

Het aandeel JET beschikt over een fors stijgingspotentieel, zeker nu het bedrijf de weg naar duurzame winstgevendheid heeft ingeslagen. Op 0,7 keer de omzet is JET een stuk goedkoper dan sectorgenoten Delivery Hero (1,3), Deliveroo (0,9) en Doordash (4,8). Het koopadvies blijft van kracht.

Schot in probleemdossiers

JET overweegt nog steeds een gedeeltelijke of volledige verkoop van de Amerikaanse dochter Grubhub. De recent aangekondigde samenwerking tussen Amazon en Grubhub moet tot een groeiversnelling in de VS leiden. JET ziet al de eerste positieve effecten op de ordergroei. Een turnaround bij Grubhub zou een verkoop van de Amerikaanse probleemdochter vergemakkelijken. Verder staat de Braziliaanse dochter iFood nog in de etalage. JET wacht op een goed bod. Om zijn 33%-belang niet te laten verwateren moest JET afgelopen maand mln investeren in iFood. De Braziliaanse marktleider blijft sterk groeien, met een toename van de GTV in het eerste halfjaar van 23% en een omzetstijging van 28%. Het ebitda verslechterde naar -€63 mln. Kostenbesparingen moeten het bedrijf uit de rode cijfers helpen.

*De auteur heeft een positie in JET.

HALFJAARCIJFERS
in mln. € 2022 2021
Orders 509,4 546,8
GTV 14187 14117
Aangepast ebitda -134 -189

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeroen Boogaard

Jeroen Boogaard

Expert

Jeroen Boogaard (1973) schrijft sinds 2011 voor Beleggers Belangen. Sinds 2010 is hij actief als zelfstandig financieel journalist, daarvoor werkte hij twaalf jaar bij een beleggingsmagazine als analist en later als adjunct-hoofdredacteur. Zijn specialisaties zijn vastgoed, Exchange Traded Funds (ETF's) en Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert