ING heeft in het tweede kwartaal geprofiteerd van een verdere toename van de commissie-inkomsten: +17% naar €714 mln. De bank zag bovendien het aantal particuliere klanten sinds eind 2016 met 700.000 toenemen tot 36,5 miljoen. Daarnaast plukte de onderneming de vruchten van een toename van de netto rente-inkomsten met 3% naar €3,4 mrd. Het effect van deze meevallers werd echter uitgewist door een daling van de beleggingsinkomsten (-75% naar €43 mln) en overige omzet (-17% naar €415 mln). De totale onderliggende inkomsten lagen per saldo net iets lager dan de €4,5 mrd van een jaar eerder.
Aan de kostenkant was een daling van de toezichtkosten (-8% naar €69 mln) onvoldoende om de stijging van de personeelskosten (+4% naar €1,3 mrd) en overige uitgaven (+4% naar €933 mln) te compenseren. Het was te danken aan een lagere toevoeging aan de reserve voor slechte leningen (-25% naar €229 mln) dat het onderliggende resultaat voor belastingen slechts met 1% daalde naar €2,0 mrd. De oplopende commissie-inkomsten en de lagere reservering voor slechte leningen wijzen erop dat het marktklimaat onveranderd gunstig is.
Dividend gehandhaafd
Beleggers hadden na een sterk eerste kwartaal en een koersstijging van ruim 60% in de afgelopen twaalf maanden duidelijk meer verwacht van ING. Onderaan de streep steeg de nettowinst nog wel met 6% naar €1,4 mrd, maar dat was volledig te danken aan een verlies van €64 mln in dezelfde periode van vorig jaar bij activiteiten die sindsdien zijn afgestoten. De CET 1 ratio bleef ten opzichte van het eerste kwartaal stabiel op 14,5%. Verdere verbetering van deze kapitaalratio kan ruimte bieden voor dividendverhoging. Nu handhaaft ING de interim-uitkering op €0,24 per aandeel.
Ondanks de wat minder indrukwekkende financiële cijfers over de afgelopen maanden, willen we het koopadvies voor ING op basis van de gunstige onderliggende ontwikkelingen (het toenemend aantal klanten en de hogere commissie-inkomsten) en de bescheiden waardering (k/w 11,4) vooralsnog in stand houden.
Lees ook: LVMH blijft spurten