Beleggers Belangen Live

Hoge groei Amazon betekent hoge prijs

Amazon is een van de best presterende aandelen in 2018. Het aandeel is meer dan 50% gestegen sinds 1 januari, en het bedrijf was even meer waard dan $1 bln. Het succes van Amazon is bekend: een snel groeiend e-commerce bedrijf dat ook allerlei andere diensten aanbiedt, zoals web-services.

Amazon kent al jaren een hoge omzetgroei. Hoewel het totale omzetbedrag inmiddels behoorlijk hoog is opgelopen, blijft ook de groei hoog. In de eerste helft van dit jaar steeg de omzet met 41,1%, van $73,7 mrd naar $103,9 mrd. Het probleem was lange tijd dat de winst achterwege bleef. Maar dat lijkt inmiddels verleden tijd. In de eerste jaarhelft werd een winst van $4,2 mrd geboekt, $8,58 per aandeel.

Strategie

Amazon hanteert in elk segment dezelfde strategie: eerst een zo groot mogelijk marktaandeel pakken, al kost dat geld (verlies). Als eenmaal een dominante positie is opgebouwd, hoeft het bedrijf niet zo veel meer te investeren en hoeft het ook niet altijd meer de goedkoopste te zijn. In Noord-Amerika is Amazon daardoor inmiddels winstgevend met de e-commerce activiteiten. Buiten de thuismarkt nog niet. In veel landen is het concern nog druk bezig om een positie op te bouwen (zie kader).

Het succes van Amazon is evident, maar wat betekent dat voor het aandeel? Het is altijd lastig geweest om een ‘juiste’ waardering voor het aandeel te vinden. De k/w is al jaren hoog, zelfs als rekening gehouden wordt met de hoge groei. Dat is nog steeds niet anders; op basis van onze wpa-schatting voor 2019 ($28) bedraagt de k/w meer dan 65.
Een hoge waardering betekent een minder gunstige verhouding tussen risico en mogelijk rendement. Er is een vrij hoog risico dat een tegenvallend nieuwsbericht – bijvoorbeeld een zwak kwartaal – tot een forse koersdaling kan leiden. Verder maakt een hoge waardering de kans op een grote stijging kleiner. Daarvoor zou de waardering namelijk nog verder moeten oplopen. Dit alles doet niets af aan het feit dat het aandeel populair is bij beleggers.

Advies Amazon

De voordelen zijn duidelijk: het bedrijf draait uitstekend, en er is geen reden om aan te nemen dat dit binnenkort zal veranderen. Ook de populariteit bij beleggers is gunstig. Daartegenover staat de hoge waardering, waardoor het risico groter is. Al deze zaken afwegend komen wij tot een herhaling van ons lopende advies: ‘houden’.

Gevecht om de Indiase consument

Amazon bouwt al sinds 2013 aan een sterke positie in India. Maar het is de enige niet meer. Zo heeft supermarktketen Walmart recent een meerderheid van de aandelen van het Indiase e-commercebedrijf Flipkart gekocht. Het Chinese Alibaba is sinds begin dit jaar de grootste aandeelhouder in BigBasket, een Indiase online supermarkt. En het Indiase bedrijf Reliance is ook bezig om de e-commerce activiteiten uit te breiden. Het lijkt er dus op dat Amazon niet snel een overheersende positie zal krijgen in India. Dat is goed voor consumenten, minder voor Amazon. De concurrenten in India kunnen net als Amazon zelf fors investeren en verliezen accepteren om meer marktaandeel te winnen. Het zal dus nog wel even duren voordat Amazon India een bijdrage aan de winst zal leveren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert