Beleggers Belangen Live

Heineken | Bierbrouwer bezig met fraaie inhaalslag

Michiel Pekelharing

Met een omzetgroei van 14% profiteert Heineken ervan dat het uitgaansleven in delen van de wereld weer op gang komt. Maar het is vooral de winstsprong die indruk maakt.

In het eerste halfjaar is de netto-omzet van Heineken op organische basis met 14% gestegen naar €10,0 mrd. Dat was voor een groot deel te danken aan een grotere bierafzet. Per saldo verkocht de onderneming 10% meer liters dan een jaar eerder. Alleen in Azië nam de afzet met 1% af, aangezien de coronamaatregelen in deze regio niet veel minder zijn dan een jaar geleden. De snelste groei tekende zich af in Noord- en Zuid-Amerika (+16,7%) en in Afrika, het Midden-Oosten en opkomende markten in Oost-Europa (+16,8%).

Het volume van het eigen merk nam wereldwijd zelfs met bijna 20% toe. Omdat een groeiend deel van de verkopen buiten de deur werd genuttigd in plaats van via de supermarkt verkocht, zat de gemiddelde verkoopprijs eveneens in de lift. De inhaalslag van de omzet was iets groter dan verwacht, maar de winst groeide enorm veel sneller.

Onderaan de streep

Onderaan de streep liep de nettowinst met 320% op naar €896 mln. Dat kwam voor een groot deel door kostenbesparingen die Heineken vorig jaar doorvoerde. Daarnaast speelt mee dat de belastingdruk afnam en dat bepaalde marketinguitgaven naar het tweede halfjaar zijn doorgeschoven. Het effect van deze factoren is tijdelijk. Dat verklaart voor een deel waarom de onderneming toch met enige voorzichtigheid naar de komende maanden kijkt.

Heineken verwacht dat de negatieve impact van corona in deze periode slechts geleidelijk verdwijnt. Bovendien houdt de brouwer ook rekening met tegenwind aan het valutafront. Hierdoor komt de omzet en het bedrijfsresultaat over heel 2021 iets lager uit dan in pre-coronajaar 2019.

Aandeel Heineken blijft koopwaardig

De mindere vooruitzichten geven echter niet de doorslag bij het bepalen van het beleggingsadvies. De sterke cijfers en vooral de goede vooruitzichten voor de lange termijn doen dat wel. De stevige groei van huismerk Heineken en de kansen die er liggen om via de Evergreen-strategie kosten te besparen en innovatie aan te wakkeren, geven de doorslag om het koopadvies op het aandeel Heineken ondanks de hoge waardering (k/w van 22,5 op basis van 2022) te handhaven.

Heineken in cijfers H1 2021 groei tov H1 2020
Netto omzet (beia) €9,97 mrd 14,1%
Bedrijfsresultaat (beia) €1,63 mrd 109,3%
Nettowinst (beia) €0,90 mrd 320,3%
Beia = voor eenmalige posten en amortisatie van immateriële activa

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Michiel Pekelharing

Michiel Pekelharing

Expert

Michiel Pekelharing (1976) schrijft sinds midden jaren ‘90 voor Beleggers Belangen, waar hij begon als junior (internet)redacteur. Inmiddels werkt hij als freelance financieel journalist. Naast zijn werk voor Beleggers Belangen is hij onder meer actief als hoofdredacteur van FondsNL. Michiel is gespecialiseerd in de aandelensectoren (bio)Chemie, Handel (zakelijk) en Industrie, en schrijft daarnaast veel over de ontwikkelingen op het vlak van beleggingsfondsen en ETF’s, gestructureerde producten en grondstoffen.

Meer artikelen van deze expert