Beleggers Belangen Live

Groei Sligro gaat traag en is ongelijk verdeeld

Er is sprake van scheefgroei bij Sligro als de groothandelsactiviteiten (Foodservice) worden vergeleken met de supermarkten (EMTÉ). De groothandels weten geregeld marktaandeel te winnen en de supermarkten verliezen terrein. De foodretailmarkt is in Nederland in 2015 waarschijnlijk met circa 2% gegroeid, maar Sligro rapporteerde voor de supermarkten over heel 2015 een autonome groei (identieke consumentenomzet) van slechts 0,2%. Het bedrijf moet met een marktaandeel van 2,7% (in 2014) opboksen tegen Ahold (34%), Jumbo (14%) en Duitse ketens als Aldi en Lidl (samen 16%) die alle aanzienlijk groter zijn. Bij Foodservice is Sligro daarentegen met 23% marktleider, voor bijvoorbeeld Lekkerland (13%), Deli-XL (11%) en Hanos/ISPC (7%). De markt is bij deze activiteiten in 2015 ongeveer 1% gegroeid, waar Sligro een autonome groei van 1,6% rapporteerde. De totale jaaromzet kwam uit op €2670 mln, een toename met 3,8%. De afwijking van de autonome stijging van 1,1% wordt veroorzaakt door acquisities, tabakverkoop en de 53ste week die dit jaar kende.

Het beeld van scheefgroei werd in het afgelopen vierde kwartaal andermaal bevestigd. Foodservice steeg autonoom met 1,6%, conform het jaarpercentage. Maar bij EMTÉ daalde de identieke consumentenomzet zelfs, met 1,2%. Dat de kwartaalomzet bij EMTÉ toch met 9% toenam ligt geheel aan de rookwaren en de 53ste week.

Doordat de foodservice-activiteiten overheersen en groeien, maakt de totale omzetontwikkeling van Sligro toch een solide indruk. Het bedrijf presenteert op 22 januari de winstcijfers. Gezien de totale omzetgroei, het dividendpercentage van ruim 3% en de k/w van 17,7 handhaven wij andermaal ons houdadvies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert