De Europese autosector ligt onder grote druk door de oorlog in Oekraine en de hogere metaalprijzen die de kosten omhoog jagen. Aandelen als Volkswagen en BMW noteren rond hun laagste koers van de afgelopen 52 weken.
Door de oorlog zijn de prijzen van aluminium en palladium naar recordniveaus gestegen, terwijl de prijs van nikkel, dat ook gebruikt wordt om roestvrij staal te maken, op het hoogste niveau sinds 2007 staat. Dat alles doet pijn bij de autobouwers, die grote afnemers zijn van deze grondstoffen.
Dat komt bovendien bovenop de enorm gestegen energieprijzen en het probleem van de chiptekorten, wat nog meer druk op de marges zet. Last but not least zijn er zorgen dat ook de metalen meegenomen zullen worden in de sancties tegen Rusland. Tot dusverre blijven deze buiten schot. Topman Carlos Tavares van de Franse autobouwer Stellantis sprak vorige week van een ”escalatie van de kosten die druk zet op het bedrijfsmodel.”
Stellantis, de op drie na grootste autoproducent ter wereld met merken als Citroën, Peugeot, Fiat, Chrysler, Dodge en Alfa Romeo, zakt in 2022 nu 19% weg op de beurs en bereikte gisteren een laagste jaarkoers. Hierdoor is het dividendrendement opgelopen naar 8% op basis van een in februari voorgesteld dividend van €1,04 per aandeel over boekjaar 2021.
Naast de hogere kosten voor metalen en energie blijven ook de chiptekorten de sector parten spelen. Ironisch genoeg gingen de prijzen van nieuwe auto’s juist door die tekorten al flink omhoog. Daar komen nu ook de hogere metaal- en energiekosten bij, terwijl het chipprobleem voorlopig nog niet opgelost is. Al met al een bak ellende voor autobouwers, die vrezen voor nieuwe sancties tegen Rusland waardoor de inputkosten nog verder op kunnen lopen.
Slecht nieuws verwerkt in koersen autosector
In de koersen van de autobouwers is reeds veel slechts nieuws verwerkt: BMW zakt ook bijna 20% weg en sloot net als Stellantis op een 52 week low maandag.
Het aandeel Volkswagen doet het nog slechter met een koers die terugviel van een hoogtepunt van ruim €190 vorige maand naar €136 vandaag.
Consumenten zullen momenteel ook zeer terughoudend zijn met grote uitgaven, zeker voor nieuwe, veel duurdere auto’s en brandstofprijzen die door het dak gaan. Gezien de grote onzekerheden lijken autofabrikanten momenteel, ondanks de flinke koersdalingen, op korte termijn vooral geschikt voor de meer speculatieve belegger.