Beleggers Belangen Live

GvdD | Goedkoper containervervoer helpt tegen inflatie

Een van de oorzaken van de hoge inflatie zijn de gestegen transportkosten. Containervervoer over zee is nog steeds duur, maar er lijkt wel een duidelijk dalende trend te zijn ontstaan.

De hoge inflatie houdt de gemoederen nog altijd bezig. De afgelopen week werden weer verschillende alarmerende cijfers bekendgemaakt. Eén van de verschillende oorzaken van de hoge prijzen is dat containertransport erg duur is geworden. In de grafiek staat de WCI composite container benchmark rate. Dit is een gemiddelde prijs voor vervoer per schip van één 40 ft container gemeten over een aantal veel gebruikte routes, zoals Shanghai-Rotterdam.

Vóór corona schommelde deze gemiddelde prijs rond $2000. Door de pandemie daalde de prijs eerst, maar toen de economie weer op gang kwam schoot die omhoog naar meer dan $10.000, en stabiliseerde in de maanden daarna rond $9500.

Dalende trend

Dit jaar lijkt een duidelijk dalende trend ingezet. Deze week kwam de prijs voor het eerst sinds juni 2021 onder $8000 uit. Dat is nog altijd ver boven de oude prijzen. Maar het geeft wel hoop dat de inflatie later dit jaar weer zou kunnen afnemen. Het meest vervelende scenario zou zijn dat de prijzen maar blijven stijgen, en dat consumenten en bedrijven erop gaan rekenen dat dit eeuwig doorgaat. Hoe langer dat duurt, hoe moeilijker het te stoppen is. Daarom zijn dit soort lichtpuntjes belangrijk: prijzen kunnen ook weer dalen.

Inflatiedruk

Het zit er niet in dat de oude prijzen voor containervervoer dit jaar gaan terugkeren. Al was het maar omdat de brandstofkosten waarschijnlijk nog wel een tijd hoog zullen blijven. Ook wordt er meer met langlopende contracten gewerkt, omdat bedrijven zeker willen zijn van een plekje aan boord voor hun goederen. Maar een daling naar een wat schappelijker niveau zou al goed nieuws zijn en de inflatiedruk kunnen verlichten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert