Beleggers Belangen Live

Grafiek van de Dag | Geëxplodeerde kosten containervervoer

Er is een groot verschil tussen de inflatie in Europa en de VS (hoog) en Azië (veel lager). In de grafiek van de dag staat een mogelijke verklaring: de kosten voor containervervoer.

Gisteren leidden de Amerikaanse inflatiecijfers tot een aardige daling op de aandelenmarkten. Er zijn verschillende oorzaken voor de hoge inflatie: hogere loonkosten en grondstofkosten (olie) bijvoorbeeld. Ook transport is een stuk duurder: de kosten voor containervervoer zijn geëxplodeerd sinds het begin van de coronaperiode.

De WCI Composite Container Freight Benchmark Index (in de grafiek) is een index waarin de gemiddelde kosten van het vervoeren van een 4o ft container van Azië naar Europa of Noord-Amerika wordt bijgehouden. Deze index stond begin 2020 op ongeveer $1500, nu op meer dan $9000, het zesvoudige dus. Die hogere kosten werken natuurlijk door in de kosten voor de vervoerde producten.

Inflatieverschillen

Deze hoge kosten zijn mogelijk ook een verklaring voor het grote verschil tussen de inflatie in Azië enerzijds en de VS en Europa anderzijds. In China bedraagt de geldontwaarding volgens de laatste cijfers 1,5% op jaarbasis. In Japan is het maar 0,8%. Het zal inmiddels bekend zijn dat de cijfers hier in Europa en in de VS aanmerkelijk hoger liggen.

Het goede nieuws is dat als het containervervoer normaliseert, door terugkeer van personeel en door een groter aanbod van schepen (hogere prijzen trekt meestal meer aanbod aan), dit kan bijdragen aan lagere inflatiecijfers.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert