Beleggers Belangen Live

Goede resultaten Daimler beloond met koersdaling

Na een jaar met de hoogste omzet en de hoogste winst ooit leek de kans groot dat het dit jaar bij autofabrikant Daimler allemaal wat moeizamer zou verlopen. Zeker na een tumultueuze start van het jaar – met dalende beurskoersen, problemen in opkomende landen en magere macro-economische cijfers op allerlei plekken in de wereld – zag het er naar uit dat het eerste kwartaal van Daimler niet erg goed zou zijn. Maar dat bleek mee te vallen. In de eerste drie maanden van het jaar boekte Daimler een recordomzet. Er werden meer Mercedes-Benz auto’s verkocht dan ooit, en ook bij de bedrijfswagens werd een verkooprecord neergezet. Bij de vrachtwagens was er wel een daling, vooral door tegenvallende resultaten in Noord-Amerika.

Voor het hele jaar ziet het er goed uit voor Daimler. Het concern verwacht hogere verkoopaantallen voor de auto’s en bedrijfswagens, een gelijk aantal voor de bussen en een daling bij vrachtauto’s. Aangezien auto’s en bedrijfswagens goed zijn voor ongeveer tweederde van de omzet, zal een stijging in deze sectoren waarschijnlijk voldoende zijn voor een stijgende jaaromzet. Dit jaar mag er dus weer een nieuw record verwacht worden. Als dat lukt, is dat een knappe prestatie. De Wereldbank heeft recent nog de verwachting voor de wereldwijde economische groei voor dit jaar verlaagd van 2,9 naa  2,4% Dat is niet hoog. Consumenten kopen vooral meer auto’s als ze vertrouwen hebben in de toekomst, net zoals bedrijven meer investeren in busjes en vrachtwagens als ze groeiperspectieven zien. Een matige groei zou dus ongunstig moeten zijn voor Daimler, maar dit blijkt mee te vallen.

Mensen zouden wel eens in de toekomst minder auto’s kunnen gaan kopen omdat ze gebruik maken van allerlei ‘deel’-initiatieven, zoals Uber

Vraagtekens
Hoewel de resultaten goed zijn, heeft het aandeel daar nog niet van geprofiteerd. Het staat nu onder de €60, terwijl het begin vorig jaar nog ruim boven de €80 noteerde. Een reeks goede resultaten is dus beloond met een koersdaling. Een mogelijke verklaring is dat beleggers vraagtekens zetten bij de toekomst van de auto en vrachtwagenmarkt. Drie belangrijke ontwikkelingen die in de toekomst een grote rol zullen spelen zijn het milieu, de zelfrijdende auto en het delen van auto’s. Wat betreft het milieu is de brandstof een belangrijke kwestie: heeft de elektrische auto bijvoorbeeld de toekomst, en welke fabrikanten winnen daarmee? Ook de zelfrijdende auto kan consequenties hebben voor Daimler: wordt dit realiteit, zo ja wanneer, en welke fabrikanten zullen die slag dan winnen en verliezen? Een ander aandachtspunt is dat mensen in de toekomst wel eens veel minder auto’s zouden kunnen gaan kopen omdat ze gebruik maken van allerlei ‘deel’-initiatieven, zoals Uber. Uiteraard is een grote fabrikant als Daimler actief in deze gebieden (bijvoorbeeld met Moovel), en investeert het flink. Maar dat wil niet zeggen dat het concern er ook in zal slagen om over bijvoorbeeld tien jaar minstens net zo succesvol te zijn, zeker als de markt er dan heel anders uit kan zien.

De waardering van het aandeel is redelijk voor een autobedrijf. We verwachten een winst per aandeel van €8,00 dit jaar. Op basis van dit getal is de k/w ongeveer 7. Omdat de auto- en vrachtwagensector cyclisch is, is een k/w onder de 10 niet vreemd. BMW bijvoorbeeld heeft een vergelijkbare k/w, en Volkswagen zit iets onder de 7. Het dividendrendement van 5,7% is aantrekkelijk. Daimler heeft het dividend de afgelopen jaren flink verhoogd, van €1,85 over 2010 naar €3,25 over 2015. De belangrijke risico’s zijn een structurele verandering van de sector en een cyclische neergang. Op de huidige koers vinden we de waardering ten opzichte van deze risico’s redelijk in balans, waardoor we het aandeel niet koopwaardig vinden. Op lagere koersen, zeg onder €50, wordt het aandeel wel aantrekkelijk, mits de vooruitzichten dan niet veranderd zijn.

Lees ook: Daimler naar steun rond €56

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert