Beleggers Belangen Live

Goede cijfers Heineken

Het uitbundige derde kwartaal, waarbij vooral Europa door het goede weer excelleerde met een autonome omzetgroei van 7%, is niet gevolgd door een even uitbundig vierde kwartaal. Voor het hele jaar kwam de omzetgroei in de voor Heineken verreweg belangrijkste regio (omzetaandeel van circa 50%) uit op 1,4%, bij een licht negatief prijseffect. Er werden dus wel meer hectoliters aan bier verkocht.

Omdat Heineken haar dranken in zoveel verschillende landen verkoopt, zijn er bijna altijd landen waar het slecht gaat, maar ook waar het bedrijf wel goed presteert. In de regio Afrika/Midden-Oosten/Oost-Europa overwogen de slechte cijfers. Nigeria en Rusland zijn in recessie door de lage olieprijs. Dat gaat ten koste van de koopkracht. In Nigeria weken de bierdrinkers daardoor uit naar goedkoper bier, waardoor de prijsmix er voor Heineken ongunstiger werd en daarmee het operationeel resultaat. De hele regio kende over 2015 een autonome omzetgroei van 2,7%. Maar in de eerste negen maanden van het jaar was dat nog 5,1% geweest.

Compensatie werd onder meer gevonden in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Waar de negenmaandsgroei daar nog 7,9% geweest, kwam die over heel 2015 uit op 8,5%. Met ruim 25% van de omzet is dit voor Heineken de op een na belangrijkste regio. Binnen Azië/Pacific compenseerden de landen elkaar. Zo groeiden Vietnam, een belangrijke markt voor Heineken, en Cambodja stevig, waar China en Indonesië zwak presteerden. Het eindresultaat was een autonome omzetgroei over 2015 van 4,1% (tegen 5,7% over negen maanden) waarbij opvallend was dat de hoeveelheid verkocht bier met 6,3% sterk steeg; het prijseffect was ruim 2% negatief.


Jaarcijfers
in mrd € 2015 2014 2013
Omzet 20,5 19,3 19,2
Nettowinst 1,9 1,7 1,6
Innovatievoet (in % omzet) 9,2 7,7 5,9

Heineken is sinds 2010 bezig met een innovatie-initiatief, dat haar producten beter in de markt moet zetten en populairder moet maken. De resultaten worden uitgedrukt in een innovatievoet. Die steeg van 2014 op 2015 van 7,7% naar 9,2%. De innovatievoet staat voor het omzeteffect van innovaties door de introductie van nieuwe categorieën drank, nieuwe merken en andere innovaties behalve bij de verpakking. Gerelateerd aan de omzet was het innovatieresultaat in 2015 met €0,4 mrd gestegen tegenover 2014. Dat is positief

Resultaat en advies
Ook positief was de stijging van de operationele marge. Die steeg onderliggend met 46 basispunten, maar de verkoop van de Mexicaanse verpakker Empaque ging ten koste van die marge. Er resteerde een toename met 23 basispunten, naar 16,5%. Dit gekoppeld aan de omzetstijging, van €19,3 mrd naar €20,5 mrd, leverde een operationeel resultaat op (zonder buitengewone posten) van 8,1%, naar €3,4 mrd, en een nettowinststijging van 16%, naar €2 mrd.
Gezien de prestaties van de brouwer is de koers-winstverhouding van 19,8 zeker niet veeleisend. We handhaven daarom ons koopadvies. <

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert