Beleggers Belangen Live

Frontline | Gouden tijden voor tankerbedrijf door recordvolumes olie

2018-11-15 14:51:35 IJMUIDEN - Luchtfotografie van de bouw van de zeesluis, aan de ingang van het Noordzeekanaal bij IJmuiden. De nieuwe zeesluis is 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. De grootste zeesluis van de wereld. ANP DUTCHPHOTO
Karel Mercx
Karel Mercx Expert

Door geopolitieke spanningen en de stijgende energievraag kan het olietankerbedrijf Frontline in de komende kwartalen en jaren goede zaken blijven doen.

Frontline Ltd. is een toonaangevend Noors rederijbedrijf dat zich specialiseert in de exploitatie en beheer van grote tankers. Het bedrijf richt zich voornamelijk op het vervoer van ruwe olie en olieproducten over de hele wereld. De vloot bestaat uit verschillende soorten tankers, waaronder Very Large Crude Carriers (VLCC’s), Suezmax-tankers en Aframax-tankers. Deze tankers zijn ontworpen om grote hoeveelheden olie efficiënt en veilig te transporteren.

Frontline blijft zich richten op groei en innovatie binnen de tankersector. Door voortdurende investeringen in de vloot en technologieën, en door strategische marktpositionering, wil het bedrijf zijn leidende positie verder versterken en waarde creëren voor zijn aandeelhouders. Het is een prominente en betrouwbare speler in de wereldwijde maritieme transportsector, die ook nog toegewijd is aan duurzaamheid.

Recordvolume

Frontline heeft de marktomstandigheden heel erg mee. Momenteel is een recordhoeveelheid olie onderweg in olietankers. De gemiddelde totale lading per dag bedraagt 1,03 miljard vaten (164 miljard liter)  in de afgelopen 200 dagen. Dat het vervoer van olie op een historisch hoogtepunt staat, komt door verschillende factoren. 

Ten eerste moeten veel olietankers een langere route nemen via Zuid-Afrika in plaats van de kortere route via het Suezkanaal in Egypte, waardoor de reis van het Midden-Oosten naar Europa aanzienlijk langer duurt. Daarnaast bevindt de wereldwijde vraag naar olie zich op het hoogste niveau ooit.

Die factoren zullen niet op stel en sprong veranderen. De Amerikaanse marine, een van de sterkste marines van de wereld, is al zes maanden niet in staat om Suezroute, de belangrijkste handelsroute op de wereld te beschermen tegen kapers. Dit probleem beperkt zich niet alleen tot de Amerikanen: Rusland heeft zijn vloot geleidelijk moeten terugtrekken uit de Zwarte Zee, terwijl het een veel sterkere marine heeft dan Oekraïne.

Vraagzijde

De verwachting is dat de vraag naar olie in de komende jaren alleen maar zal toenemen. Dit komt enerzijds doordat miljarden mensen in opkomende markten steeds meer energie gaan verbruiken. Anderzijds zal de energievraag in het Westen naar verwachting toenemen door de groeiende rol van kunstmatige intelligentie, die aanzienlijke hoeveelheden energie vergt. Kortom, de wereld heeft alle beschikbare energiebronnen nodig. Olie is op weinig plaatsen te vinden en dat betekent dat het getransporteerd moet worden. 

Advies aandeel Frontline op ‘kopen’

In de komende maanden en kwartalen dreigt echter een probleem te ontstaan bij het transport van olie. Grote scheepswerven geven momenteel prioriteit aan de bouw van containerschepen, voornamelijk om te voldoen aan milieuwetgeving en de groeiende wereldhandel door e-commerce. Hierdoor is er weinig ruimte voor de bouw van nieuwe olietankers.

Als de geopolitieke spanningen zullen aanhouden en de vraag naar olie de komende jaren niet zal dalen, dan is Frontline dan ook een koopwaardige belegging.

Maersk veert terug

In februari verraste Maersk vriend en vijand met de mededeling dat hogere containerprijzen geen positieve invloed zouden hebben op de bedrijfsresultaten. Dit leidde tot een koersdaling van DKK12.000 naar DKK8100; zo veel geld verlies je als belegger niet vaak in een keer. Inmiddels is Maersk weer gestegen naar DKK11.500 (46% vanaf het dieptepunt) doordat containerprijzen hoog blijven en contracten tegen hogere prijzen worden verlengd. Dit vertelt niet het hele verhaal. Er is een cashdividend van DKK515 DKK uitgekeerd en de sleepspecialist Svitzer is afgesplitst, die is nu DKK506 waard. Als je dit erbij optelt, staat Maersk nu 55% boven het dieptepunt, maar mijn privé-positie is ongeveer break-even. Dit bevestigt onze visie op het aandeel, maar het toont ook dat een goede voorspelling niet altijd winst oplevert.

De auteur heeft een positie in Maersk en Frontline.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Karel Mercx

Karel Mercx

Expert

Karel Mercx (1981) is sinds 2015 beleggingsspecialist bij Beleggers Belangen. Eerder werkte hij al tussen 2007 en 2013 als redacteur voor Beleggers Belangen en was hij daarna actief als beleggingsspecialist bij broker Lynx. Karel is een bekend gezicht in de beleggingswereld: hij won in 2013 het grootste onlinebeleggersdebat van Nederland, werd in 2014 verkozen tot beurstwitteraar van het jaar en was in 2015 beleggingsspecialist bij het RTLZ-beursspel. Zijn aandacht binnen Beleggers Belangen gaat uit naar technologie, edelmetalen, oliebedrijven, cryptocurrencies, opkomende landen, financiële dienstverlening, grondstoffen en alternatieve beleggingen.

Meer artikelen van deze expert