Beleggers Belangen Live

Focus op cloud Microsoft begint te werken

Christian Slagter-Koster

Beleggers schrikken niet van de eerste omzetdaling van Microsoft sinds 2009.

Over het vierde kwartaal van het fiscale boekjaar, dat eind juni eindigde, daalde de omzet van Microsoft op jaarbasis van €22,2 mrd naar €20,6 mrd, wat vooral te wijten was aan de hardwareactiviteiten. Het bedrijf heeft zich inmiddels teruggetrokken van de smartphonemarkt en daardoor nam de omzet van de telefonietak met liefst 71% af. Verder daalde de omzet van de divisie Gaming met 9%, onder meer doordat de verkopen van spelcomputerconsole Xbox One in het slop zitten (-33%).

Daartegenover stonden goede prestaties van de clouddivisie, een van de speerpunten van de strategie van topman Satya Nadella. Deze divisie zag de omzet stijgen met 7% tot $6,7 mrd en clouddienst Azure groeide zelfs met 102%. Verder nam de omzet uit zoekdiensten zoals Cortana en Bing met 16% toe en kon de divisie met productiviteitssoftware als Office 365 45% meer verkopen inboeken. De winst van Microsoft kwam het afgelopen kwartaal uit op $3,1 mrd en was net als de omzet hoger dan verwacht. Vorig jaar werd nog een recordverlies van €3,2 mrd geleden door de overname van Nokia en herstructurering van de mobiele tak. Het volledig afstoten van deze activiteiten zal Microsoft een besparing opleveren van $500-800 mln.

De markt was positief verrast door de kwartaalcijfers en naar onze mening bevestigen die dat Nadella’s focus op de cloud zijn vruchten begint af te werpen. Wel verwachten wij dat ondanks de stijgende omzet uit cloudgerelateerde activiteiten de totale omzet ook in de komende kwartalen zal dalen. Een houdadvies volstaat daarom.

Bekijk de detailpagina van Microsoft

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert