Beleggers Belangen Live
Advies | Advies

Duitse autobouwer richt zich op hogere winstmarges

Stellantis auto joint venture leapmotor China
Jeroen Boogaard

De introductie van vele nieuwe modellen moet na 2025 aanzienlijk lagere investeringen en kosten opleveren. Dat moet de marges versterken en resulteert in een sterkere vrije kasstroom.

Een van ’s werelds grootste autoproducenten in het hogere segment is een bekende naam uit Duitsland. De autodivisie levert tweederde van het bedrijfsresultaat, gevolgd door de activiteiten in mobiliteit en bestelwagens. Tot de belangrijkste aandeelhouders behoren het Chinese BAIC Group met een belang van 9,98%, investeerder Li Shufu met 9,69% en het staatsinvesteringsfonds van Koeweit, dat ongeveer 5% in handen heeft. Sinds de afsplitsing van Daimler Truck in december 2021 houdt Mercedes-Benz Group nog steeds een aanzienlijk belang van 30% in de voormalige truckdivisie.

De autosector heeft het zwaar en dat geldt ook voor de Tip van de Week. Mercedes-Benz Group kampt met een tegenvallende vraag naar (luxere) auto’s in China, waardoor in dat land een prijzenoorlog woedt. Daarnaast drukken hogere Amerikaanse importtarieven de winstmarges en valt ook de vraag naar elektrische modellen tegen. Maar de lastige marktomstandigheden zijn algemeen bekend en beleggers kijken vooruit. De koers is sinds januari met 6% gestegen, waaruit vertrouwen spreekt in de strategische koers voor de komende jaren. Mercedes rekent op hogere winstmarges en wil meer geld naar de aandeelhouders terugsluizen.

Meevallende cijfers

Bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers kondigde het bedrijf eerder dan verwacht een aandeleninkoopprogramma aan. In de komende twaalf maanden zal het voor maximaal €2 mrd aan eigen aandelen inkopen, ofwel een kleine 4% van de huidige beurswaarde. Dat pakket was groter dan verwacht. Ook de resultaten vielen mee. De omzet daalde in het derde kwartaal met 7% naar €32,2 mrd. Het voor bijzondere posten aangepaste bedrijfsresultaat kwam 17% lager uit, op €2,1 mrd. Daarmee lag de winstmarge op 6,5%. Analisten mikten op een bedrijfsresultaat van €1,8 mrd en een marge van 5,5%.

De belangrijke personenautodivisie zag de verkoopvolumes met 12% terugvallen, terwijl de omzetdaling beperkt bleef tot 7%. In lijn met de strategie wist Mercedes meer duurdere modellen te verkopen (+10%), terwijl ook de elektrische modellen in de lift zaten (+10%). Het aandeel van exclusievere modellen in de totale omzet is gestegen van 12% naar 15%, en dat van stekkerwagens van 17% naar 22%. Mede dankzij de focus op duurdere modellen en kostenbesparingen bleef de daling van het bedrijfsresultaat bij de personenwagendivisie beperkt tot 6% naar €1,1 mrd. De winstmarge lag op 4,8%, duidelijk boven de consensusraming van 4,4%. Zonder de invloed van de hogere Amerikaanse importtarieven zou de marge overigens boven de 6% zijn beland.

Margeherstel

Mercedes houdt vast aan de al eerder verlaagde winstverwachting voor heel 2025. De winstmarge bij de autodivisie valt in een bandbreedte van 4-6%, inclusief de impact van de tarieven. De groepsomzet en het bedrijfsresultaat vallen dit jaar significant lager uit dan in 2024. Hetzelfde geldt voor de vrije kasstroom.

Vanaf dit lage winstniveau zou de winst de komende jaren weer fors moeten kunnen opveren. Dat is allereerst te danken aan een flinke reorganisatie, die dit jaar grotendeels wordt afgerond. Mercedes verplaatst dure Duitse fabrieken naar Oost-Europa en denkt ook de materiaalkosten flink te kunnen verlagen. Tot 2027 moeten de vaste kosten van het concern als geheel met 10% omlaag, na reeds een reductie van 19% sinds 2019. Ook de kapitaalinvesteringen en R&D-kosten brengt het concern duidelijk terug. Eind 2027 valt het investeringsbudget een kleine 30% lager uit vergeleken met 2019. Het gaat om miljarden euro’s aan extra vrije kasstroom, die Mercedes volledig wil uitkeren aan de aandeelhouders in de vorm van dividend en aandeleninkoop.

Dit jaar en ook in 2026 investeert het bedrijf nog flink in nieuwe modellen. Tot eind 2027 brengt het maar liefst meer dan 40 nieuwe varianten uit, waaronder zowel benzineauto’s als elektrische modellen. Mercedes blijft voorzichtig gestemd over de verkoopvolumes op de lastige Chinese markt, maar denkt wel dat nieuwe modellen de marktpositie zullen versterken. Het merendeel komt vanaf de tweede helft van volgend jaar op de markt, zodat het modellenoffensief pas in 2027 een positieve impuls aan de verkoopcijfers zal geven. Dat jaar zullen ook de kapitaalinvesteringen en R&D-uitgaven naar verwachting flink terugvallen, wat ten goede komt aan de winstmarges en kasstroom. In 2027 mikt Mercedes op een ebit-marge bij de personenwagendivisie van minstens 10%, een enorme sprong vergeleken met de marge van 4-6% voor dit jaar.

Het vooruitzicht van aantrekkende winstmarges vertaalt zich naar verwachting in een flinke stijging van de winst per aandeel. De consensusraming onder analisten ligt voor dit jaar op winst van €5,34 per aandeel, en dit stijgt naar €6,88 in 2026 en €8,28 in 2027. Het dividend maakt een sprong van €2,57 per aandeel in 2025 naar €3,60 per aandeel in 2027. Bij de huidige koers gaat het dividendrendement dan naar een aanlokkelijke 6,4% en zakt de koers-winstverhouding naar slechts 6,8 voor 2027. De lage waardering maakt de weg vrij voor een verder koersherstel. Een mogelijke aanjager is de verkoop van het resterende belang in de vrachtwagenfabrikant Daimler Truck, wat bijna €8 mrd zou opleveren en extra munitie geeft voor aandeleninkoop.

Advies aandeel Mercedes-Benz is ‘kopen’

Een andere positieve ontwikkeling is de kansrijke lobby die de Europese auto-industrie heeft gelanceerd in Brussel voor het loslaten van de verplichte reductie van CO2-emissies van nieuwe auto’s in 2030. Als de lobby slaagt, dan verdwijnt het gevaar van hoge boetes wanneer de doelen niet gehaald zouden worden. Andere risico’s waar Mercedes (Investeerderspagina) mee te maken heeft, zijn een tegenvallende vraag naar de nieuwe modellen en een algehele economische verslechtering.

De strategische koers richting het exclusievere segment en een efficiëntere productie boezemt echter vertrouwen in voor de lange termijn. Het aandeel is koopwaardig.

Kerngegevens

FondscodeMBG
BeursXetra Duitsland
Koers 05/06€ 56.24
Hoogste koers 12 mnd*€ 63.17
Laagste koers 12 mnd*€ 45.60
Beurswaarde€54,0 mrd
Dividendrendement (t)4.20%
k/w 2025 (t)10.6 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeroen Boogaard

Jeroen Boogaard

Expert

Jeroen Boogaard (1973) schrijft sinds 2011 voor Beleggers Belangen. Sinds 2010 is hij actief als zelfstandig financieel journalist, daarvoor werkte hij twaalf jaar bij een beleggingsmagazine als analist en later als adjunct-hoofdredacteur. Zijn specialisaties zijn vastgoed, Exchange Traded Funds (ETF's) en Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert