Beleggers Belangen Live
Advies | Advies

Defensieve voedingsreus weer klaar voor groei

Nestlé chocolade

Door het voortdurend verlies aan marktaandeel en het ontbreken van organische groei keerden steeds meer beleggers deze vermeende reus op lemen voeten de jongste jaren de rug toe. De nieuwe ceo moet het keerpunt kunnen nemen.

In september werd bedrijfsveteraan (sinds 2001 bij het concern) Philipp Navratil topman in opvolging van Laurent Feixe, die minder dan één jaar ceo was. Navratil staat bekend om zijn ‘no-nonsense’ aanpak en pakte amper een maand na zijn aanstelling dan ook uit met een stevig herstructureringsprogramma. Bij de voedingsgigant worden 16.000 banen geschrapt, een maatregel die tegen eind 2027 tot een kostenbesparing van CHF3 mrd moet leiden en die het aandeel met +9,3% de grootste dagwinst sinds 2007 opleverde.

Vechten voor marktaandeel

Analisten en beleggers rekenen er immers op dat de 49-jarige ex-baas van de divisie Nestlé Nespresso een versnelling hoger zal schakelen dan de voorgangers in het herwinnen van marktaandeel, het snijden in de kosten en het verminderen van de schuldenlast zodat er weer kansen liggen voor winstgroei na jaren van dalende omzet- en winstontwikkeling. Volgens Navratil moet Nestlé terug leren vechten en niet langer dulden dat het marktaandeel verder achteruitgaat.

Nestlé is met een beurswaarde van CHF210 mrd of afgerond €225 mrd een van de grootste en meest gediversifieerde voedsel- en drankproducenten ter wereld. De multinational haalt haar omzet uit bijna 200 landen is daarmee geografisch zeer gespreid. Van de totale omzet van CHF91,4 mrd in 2024, kwam CHF36,1 mrd uit de Verenigde Staten en CHF17,1 mrd uit Europa. De regio Afrika & Azië was goed voor CHF21,2 mrd. Deze brede geografische spreiding is in deze gepolariseerde wereld een plus voor beleggers die op zoek zijn naar een defensieve belegging. 

Druk op omzet en winst

Wie naar de omzetontwikkeling van Nestlé kijkt, ziet dat deze sinds 2022 achteruit boert: van CHF94,4 mrd in 2022 naar CHF 93,0 mrd in 2023 en CHF91,4 mrd vorig jaar. Voor dit jaar gaat de gemiddelde schatting uit van een verdere daling tot CHF89,8 mrd. Idem dito voor de winstevolutie. Na drie jaar van ongeveer winststabilisatie per aandeel (met dank aan inkoop eigen aandelen) zou de winst per aandeel volgens de analistenconsensus zakken van CHF4,77 naar CHF4,31 per aandeel. Hoog tijd volgens de markt dat er een ceo komt die het gebruik van de hakbijl niet schuwt. Want de problemen hebben niet alleen met de sterke Zwitserse frank te maken.

Nestlé is de verzamelnaam van zowat 2000 merken. Die merken zitten binnen zeven divisies, waarbij ‘Dranken’ (vloeibaar en oplosbaar) veruit de grootste divisie vormt met vorig jaar CHF24,6 mrd omzet en natuurlijk Nescafé als bekendste merk. Het segment ‘Huisdieren’ genereert CHF18,9 mrd omzet en is de nummer twee ter wereld qua huisdiervoeding, met bekende merken als Purina en Felix (kattenbrokjes). Het huisdierensegment (focus op honden en katten) is met afstand de grootste groeier binnen Nestlé met een groei van 6,7% gemiddeld over de voorbije drie jaar.

De divisies ‘Voeding & gezondheidswetenschappen’ bezet het laagste trapje op het podium met CHF15,1 mrd jaaromzet. ‘Geprepareerde maaltijden & toevoegingen’ (CHF10,7 mrd) en ‘Melkproducten & ijs’ (CHF10,4 mrd) hebben gemeenschappelijke kenmerken: krimpende omzetten en middelmatige marges. Nespresso (CHF 6,4 mrd) draagt minder hard bij aan de omzet, maar des te meer aan de omzetgroei.

Zeer uiteenlopende prestaties

Na negen maanden is er sprake van een reële interne volumegroei van 0,6%. Met daarbij opgesteld een positief prijseffect van 2,7% komen we uit op een organische omzetgroei van 3,3%. Houden we wel rekening met wisselkoerseffecten (-5,4%) dan zien we de omzet zakken van CHF67,1 mrd in de periode januari-september 2024 naar CHF65,9 mrd in de eerste negen maanden van dit jaar (-1,9%).  

Verrassend, maar de sterkste organische groei kwam uit de eurozone (+4,3%). De VS bleef het meest achter met +2,5%. Aan de groei in Europa droeg vooral het sterke derde kwartaal (+5,8%) bij, dankzij het optrekken van de prijzen (+3,8%). In de regio Afrika & Azië lag ‘pricing’ een stuk moeilijker, mede door de felle prijzenslag in China, waar de aarzelende Chinese concurrent de voedingsgiganten tegen elkaar op zet. We zagen dat effect ook nadrukkelijk in de derde kwartaalcijfers van Alibaba.

Als we kijken naar de divisies, dan zien we vooral ‘Dranken’ en ‘Nespresso’ schitteren met respectievelijk +7,5 en +6,7% organische omzetgroei. In het derde kwartaal was het zelfs +9,7% voor ‘Dranken’ en +8,5% voor ‘Nespresso’. Achteraan het peloton bengelen ‘Huisdieren’ (+1,2%; zelfs maar +0,9% in het derde trimester) en ‘Voeding & Gezondheidswetenschappen’ (+0,5%; wel +1,6% in derde kwartaal).

Relatief lage waardering

Voor het volledige boekjaar blijft de voedingsreus bij een hogere organische groei dan vorig jaar (+2,2%). Op middellange termijn moet dat +4% worden. De onderliggende ebit-marge zou wel dalen tegenover 2024: van 17,2% naar circa 16%. De analistenconsensus voor de winst per aandeel voor 2025 van CHF4,31 betekent een verwachte koerswinstverhouding van minder dan 19, wat in het perspectief van de voorbije vijf jaar laag (gemiddeld 23,5) is. Maar dan zal natuurlijk wel weer aangeknoopt moeten worden met groei om analisten en beleggers te overtuigen het aandeel een hogere waardering mee te geven.

Advies aandeel Nestlé is ‘kopen’

Die lagere waardering in combinatie met kwaliteitsmerken, defensieve activiteiten, wereldwijde aanwezigheid en vooral een nieuwe ceo die wil gaan voor herstel van marktaandeel en winstgevendheid doet ons verwachten dat het aandeel de komende tijd (veel) beter zal presteren dan het marktgemiddelde. Vandaar de promotie van dit aandeel (Investeerderspagina), waar al langer een koopadvies op geldt, tot Tip van de week.  Eén zwaluw maakt natuurlijk geen zomer, maar dit aandeel zou best wel eens een van de herontdekkingen van het komende jaar op de Europese beursvloer kunnen worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Danny Reweghs

Danny Reweghs (1965) studeerde economische wetenschappen aan de KU Leuven en fiscale wetenschappen aan de Fiscale Hogeschool Brussel. Sinds 2009 is hij directeur strategie bij Trends-Inside Beleggen. Hij is sinds 1999 ook vaste beurscommentator op de financiële zender Kanaal Z en auteur van diverse beleggingsboeken, waaronder bestseller ‘Haal alles uit uw beleggingen’ (2021).

Meer artikelen van deze expert