Beleggers Belangen Live

Coca-Cola slankt af

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Drankconcern Coca-Cola staat onder druk van de consument en stoot de productie-activiteiten af. Dit gaat ook in 2017 nog ten koste van de nettowinst: ‘houden’.

Coca-Cola zit in een belangrijke fase van zijn bestaan. De consument is kritisch op suikergebruik (en de suikervervangers), wat de omzet van het vlaggenschip Coca-Cola, onder druk zet. Als antwoord is het bedrijf steeds meer alternatieven aan het aanbieden, met name bij de niet-koolzuurhoudende dranken, zoals water, vruchtensap en zuiveldranken. Bovendien biedt Coca-Cola kleinere verpakkingen aan, wat de klant toch ook moet overhalen om Coca-Cola, Fanta of Sprite te blijven drinken.

Franchiseformule
Ook is het bedrijf al enige jaren bezig haar betrokkenheid bij het bottelen en distribueren van haar dranken aan franchisers uit te besteden. Daardoor is minder werkkapitaal voor de activiteiten nodig. Coca-Cola gaat daardoor steeds meer van provisies leven, net als McDonald’s. De risico’s worden daarmee kleiner en de winstgevendheid kan groter worden.

De verlies- en winstrekening weerspiegelt de transformatie duidelijk. De vierdekwartaalomzet nam met 6% af, van $10 mld naar $9,4 mrd. Het omzetaandeel van de eigen bottelarijen nam met $1 mrd af, tot $4,1 mrd. De omzet van de dranken steeg met circa $150 mln (+2,5%). Dit kwam door de VS en door Azië-Pacific. Bij de verkochte hoeveelheid drank moest het bedrijf het in beide regio’s vooral hebben van niet-koolzuurhoudende dranken. In de andere regio’s (Europa, Midden-Oosten & Afrika, Latijns-Amerika) waren het ook vooral de niet-koolzuurhoudend dranken die de daar licht dalende omzet (-4%) op peil hielden. De ombuiging van activiteiten krijgt dus geleidelijk vorm.

Het operationeel kwartaalresultaat daalde met 11%, door afboekingen bij de bottelarijen. Dit effect werkte sterk door in de nettowinst (-56%, naar $0,5 mrd, en op jaarbasis -11%, naar $6,5 mrd. Autonoom (dus zonder bijzondere posten en wisselkoerseffecten) was de uitkomst $1,91 per aandeel.
Voor 2017 ziet Coca-Cola nog een jaar met dezelfde transformatieverschijnselen, dus met afboekingen, en met een 1 tot 4% lagere nettowinst per aandeel dan $1,91. Dat geeft een hoge k/w van 21,5, dus gaan wij niet verder dan ‘houden’.

Lees ook: Coca-Cola vecht tegen slechter imago


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert