Beleggers Belangen Live

Coca-Cola Europacific Partners lijkt ongevoelig voor tarievenoorlog

Een stabiel en voorspelbaar aandeel als een bottelaar kan uitermate goed renderen. Een investering in Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) is de afgelopen vijf jaar ruimschoots verdubbeld.

CCEP rapporteerde over 2024 een omzet van €20,7 mrd, wat op vergelijkbare basis een stijging van 3,5% was. Deze stijging was toe te schrijven aan prijsverhogingen, aangezien de volumes gelijk bleven. De totale operationele winst kwam 8,0% hoger uit, op €2,7 mrd.  De winst per aandeel van €3,95 steeg jaar op jaar met 6,5%.


De verhouding nettoschuld/ebitda verbeterde ten opzichte van de 3,0 van eind 2023 tot 2,7 eind 2024. Daarmee bevindt deze verhouding zich voor het eerst sinds de overname van Coca-Cola Amatil (regio Australië, Pacific, Indonesië) weer ruim binnen de gewenste bandbreedte van 2,5-3,0. Overigens werd in 2024 voor $1,1 mrd nog een 60% belang genomen in Coca-Cola Beverages Philippiness, waarbij investeringsmaatschappij Aboitz goed is voor het belang in de overige 40%.

CCEP kruipt door het oog van de naald

CCEP is gemeten in omzet de grootste bottelaar voor Coca-Cola, met 9% van het totaal. Coca-Cola houdt dan ook 19% van de aandelen CCEP in bezit. Via haar 90 productielocaties verkoopt CCEP producten in 31 landen. Dat betreft geografisch grofweg Europa, de Pacific (met onder andere Indonesië) en Australië en Nieuw-Zeeland. CCEP heeft qua afzet geen directe blootstelling aan de Verenigde Staten en heeft er ook geen productiefaciliteiten. Daarmee zullen importheffingen tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie en de rest van de wereld CCEP bij een eventueel escalerende handelsoorlog niet direct raken.

Lees ook Coca-Cola Europacific Partners | Bottelaar blijft een stabiele factor

CCEP gaat voor de middellange termijn uit van een omzet die autonoom zo’n 4% per jaar groeit. Aangezien CCEP sterke (groeiende) merken van flessen voorziet, zoals Coca-Cola en energiedrank Monster Beverage, lijkt dat een zeer realistische aanname. Ook omdat CCEP door de overnames van de afgelopen jaren beter gepositioneerd is in groeimarkten.

Beperkte kostenstijging

De gemiddelde kostenstijging per eenheid (fles, blik, pak) en ook de stijging van de financieringslasten moeten beperkt blijven tot zo’n 2%. Tezamen moet dat leiden tot een operationele winst die dan zo’n 7% per jaar zal groeien.

Lees ook CCEP | Niet goedkoop, extra schaalgrootte op komst

CCEP kondigde afgelopen februari ook een aandeleninkoopprogramma ter waarde van €1,0 mrd aan voor de komende 12 maanden. Normaliter neemt het aantal uitstaande aandelen vervolgens af. Maar in geval van CCEP nam het aantal uitstaande aandelen ondanks aandeleninkopen in praktijk (verwaarloosbaar) licht toe vanwege aandelen-compensaties aan het eigen personeel. Voor de winst per aandeel gaan we uit van een groei die ongeveer gelijk is aan die van de operationele winstgroei, oftewel 7%.Daarbij zal ook het dividend, dat voor 2024 met 7,1% werd verhoogd tot €1,97, de komende jaren verder groeien. Met een pay-out ratio van 50% van de winst heeft CCEP ook alle ruimte voor verdere verhogingen. Het dividendrendement bedraagt momenteel 2,6%.

Advies aandeel CCEP blijft ‘houden’

De (aangepaste) winst per aandeel en taxeren we voor 2025 op €4,23. Met een koerswinstverhouding van 17,7 voor 2025 is CCEP gezien het defensieve karakter en de bescheiden maar gestage groei correct gewaardeerd en handhaven we het houdadvies.

2024 2023
Omzet (mrd) 20,7 18,3
Winst per aandeel 3,95 3,63
Dividend 1,97 1,84

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Martijn van Herpen

Martijn van Herpen (1977) werkte na zijn studies Milieutechnologie en Bedrijfswetenschappen in diverse functies op het gebied van risicomanagement. In 2020 rondde hij ook zijn Executive Master of Internal Auditing af. In 2023 stapte hij bij Beleggers Belangen weer in de beursjournalistiek. Zijn primaire aandachtsgebieden zijn de sectoren Handel (consumenten), Voeding & drank en Persoonlijke verzorging.

Meer artikelen van deze expert