De marktkapitalisatie van Salesforce, de wereldleider op het gebied van CRM (customer relationship management) -systemen in de cloud, kreeg vorige week donderdag een tik. Het aandeel verloor op dagbasis 5% na publicatie van resultaten.
De cijfers over het tweede kwartaal waren echter zeker niet slecht te noemen. De omzet kwam uit op $10,2 mrd, een toename van 10% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De divisies Data en Cloud presteerde beter dan verwacht en ook de marges vielen iets hoger uit dan waar analisten op voorhand op rekenden.
De tegenvaller zat hem dan ook duidelijk in de verwachtingen voor de korte termijn. Salesforce rekent voor het lopende derde kwartaal op een omzetgroei van 8 tot 9% op jaarbasis. Hierdoor moet de omzetgroei voor het volledige boekjaar tussen de 8,5% en 9% uitkomen. De vrije kasstroom zal naar verwachting aandikken met 12 a 13%.
Advies aandeel Salesforce blijft ‘kopen’
De vraag die menig analist zal stellen: is Salesforce niet te voorzichtig? Door de digitaliseringstrend verwachte we namelijk dat er de komende jaren nog een mooie groei kan worden bewerkstelligd. Het Amerikaanse softwarebedrijf kan met name buiten de VS nog flink groeien en marktaandeel winnen. Salesforce beschikt over een sterk trackrecord en behaalt mooie marges en blijft bij een geschatte k/w 2026 van 23 een kansrijke belegging. We herhalen het eerder dit jaar afgegeven koopadvies (Investeerderspagina).