Apple kon voor het eerst in vier kwartalen weer eens omzetgroei voorleggen. Echt indrukwekkend was die niet en de verwachte groei kan de waardering evenmin verantwoorden.
Tijdens het eerste kwartaal van het fiscaal boekjaar 2024 steeg de omzet met 2% op jaarbasis naar $119,6 mrd. Dit was met name te danken aan een hogere verkoop van iPhones. Het was het eerste volledige kwartaal waarin de cijfers van de in september geïntroduceerde iPhone 15 werden meegeteld. Met $69,7 mrd lag de iPhone-omzet 6% hoger dan een jaar eerder en bijna $2 mrd boven de consensusprognose.
China ontgoochelt
Minpunt was de vrij forse daling van de omzet in China (-13%). Dat ligt aan de concurrentie van Huawei en ook aan de stijging van de dollar tegenover de Chinese yuan die Amerikaanse producten minder competitief maakt. Ook werd een deel van het overheidspersoneel gemaand om geen Apple-producten meer te kopen, als represaillemaatregel tegen de Amerikaanse boycot van Huawei en de chipsector. Het dienstensegment bleef ondanks een omzetstijging met 11% iets onder de verwachtingen.
De verkoop van Wearables daalde dan weer met 11%. Bepaalde modellen van de Apple Watch mochten in de VS een tijdlang niet worden verkocht wegens een patentdispuut met het Italiaanse medische bedrijf Masimo. Het aantal Apple-gebruikers dat minstens een van de betalende diensten afneemt, is intussen opgelopen naar 1 miljard.
Bescheiden groei
De consensusverwachting voor het lopende boekjaar gaat uit van een bescheiden omzetgroei met 2% en een winstgroei van 7% door hogere marges en het effect van de aandeleninkopen. De brutomarge steeg van 43 naar 45,9% en netto bleef er $33,9 mrd over (+13%). De vooruitgang van de winst per aandeel ($2,18) lag met 16% nog iets hoger. Apple keerde tussen oktober en december $27 mrd uit in de vorm van aandeleninkopen en dividenden. Dat is mogelijk door de hoge vrije kasstromen. Het jaar werd afgesloten met een netto cashpositie van $64,5 mrd.
Advies aandeel Apple op verkopen
Het aandeel Apple noteert tegen bijna 30 keer de verwachte winst, meer dan 7 keer de omzet en 22 keer de ebitda. In verhouding tot de verwachte groei is het aandeel daarmee overgewaardeerd. Een forse stijging van de productverkoop zit er niet meteen aan te komen en het potentieel voor winstgroei door de inkoop van eigen aandelen is ook niet oneindig. Daarom verlaag ik het advies naar ‘verkopen’.
Nieuwe killer device?
Bij Apple zijn de verwachtingen rond de nieuwe Vision Pro hoog gespannen. Het gaat om een zogenoemde mixed-reality-bril die virtual reality (VR) en augmented reality (AR) met elkaar combineert. Bij VR worden beelden op een bril geprojecteerd zoals op een beeldscherm terwijl AR het mogelijk maakt om virtuele objecten in de echte wereld te plaatsen. Het nieuwe besturingssysteem VisionOS is verenigbaar met de bestaande apps voor de iPhone en iPad. Voorlopig wordt de Vision Pro alleen in de VS verkocht waar deze zonder extra’s 00 moet kosten. Omwille van deze hoge prijs is het onzeker of dit de nieuwe ‘killer device’ wordt waar Apple naar op zoek is om de omzetgroei een nieuwe boost te geven.