De sector van de bioscoopuitbaters heeft het moeilijk om definitief af te rekenen met de naweeën van de coronacrisis. Dat bewijzen de bezoekersaantallen in het eerste kwartaal. Maar er gloort hoop.
De ook in Nederland grote Belgische bioscoopuitbater Kinepolis (eind maart wereldwijd 110 bioscopen, 1144 schermen; ruim 200.000 zitplaatsen) ontving in de eerste drie maanden in totaal 6,5 miljoen bezoekers versus 7,3 miljoen in de eerste drie maanden van vorig jaar, een terugval met -11,6%.
De top-5 in de periode januari-maart wordt qua films gevormd door ‘Mufasa, The Lion King’, ‘Capitain America: Brave New World’, ‘Sonic, The Hedgehog 3’, ‘Paddington in Peru’ en ‘Moana 2’.
Nederland en België blijven achter
Opvallend is vooral dat de Lage Landen teleurstellen met in Nederland -22,3% tot 640.000 bezoekers en in België -13,3% tot 1,2 miljoen. En zeker België is qua winstmarge een heel belangrijk land. In geen enkel land kon Kinepolis hogere bezoekerscijfers tonen dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar de Verenigde Staten (-3,9%) en Frankrijk (-8,4%) wisten de schade nog het meest te beperken.
De omzetontwikkeling is minder negatief dankzij specifeke extraatjes (zie kader). Maar de slotsom is wel dat er na drie maanden minder opbrengsten zijn, een lagere aangepaste ebitdal (bedrijfskasstroom, ebitda, aangepast voor huur) en een lager aangepast nettoresultaat dan in de eerste drie maanden van 2024.
Meer omzet per bezoeker dankzij premium ervaring
De eigen succesformules van Kinepolis bleven overeind. De omzet per bezoeker liep op door de verkoop van duurdere tickets (‘Box Office’) en dankzij hogere opbrengsten uit verkoop van dranken en snacks (‘In-Theatre Sales’). Daarnaast maakten meer bezoekers de keuze voor premium varianten van hun bezoek. Vandaar dat het management doorgaat met de investeringen in premium filmervaringen in de vorm van een nieuwe overeenkomst voor negen IMAX-zalen, de opening van verschillende ScreenX-zalen en de introductie van lounge-stoelen in meer bioscopen.
De netto financiële schuld, exclusief leasingverplichtingen stond eind maart op €337,8 mln, een stijging met een kleine 6% tegenover eind vorig jaar (€319,3 mln). Gelukkig is intussen de film ‘A Minecraft Movie’ in de zalen gekomen. Dat is een wereldwijde kaskraker, die er nu al voor zorgt dat de achterstand van het eerste kwartaal in bezoekersaantallen is ingehaald en de omzet al hoger ligt dan in dezelfde periode van 2024.
Advies aandeel Kinepolis op ‘kopen’
Eerlijk is eerlijk, zonder ‘A Minecraft Movie’ was het moeilijk geweest om met grote stelligheid te blijven beweren dat er de komende tijd interne en externe (internationale expansie) groei zou zijn. De normalisering in het aanbod van Hollywood en de solide financiële positie moeten voor het nodige koerspotentieel zorgen, zodat we denken dat het aandeel de komende tijd weer een betere prestatie zal leveren dan de markt. Vandaar dat het koopadvies blijft staan.
Bekijk meer adviesstukken over Belgische aandelen